Zabawy integracyjne podczas okresu adaptacyjnego w przedszkolu

0

Zabawy integracyjne mogą korzystnie wpłynąć na adaptację dziecka w przedszkolu, ułatwić przełamanie lęku przed rówieśnikami i nowym miejscem.

Nic tak dobrze nie integruje grupy jak wspólna ukierunkowana zabawa. To prawdopodobnie najlepszy sposób na budowanie więzi między najmłodszymi, naukę akceptacji i tolerancji. Zabawa umożliwia nie tylko rozwój społeczny, ale także emocjonalny – sprzyja rozwojowi wyobraźni, uczy kreatywności, pomaga rozładować dziecku napięcie emocjonalne towarzyszące pierwszym dniom w nowym miejscu. Zabawy oparte na aktywności to także odpowiedź na naturalną potrzebę ruchu u dzieci. Warto je przeprowadzać nie tylko gdy dzieci roznosi energia, ale także gdy są lekko znudzone. Każda zabawa powinna być dostosowana do wieku i możliwości poznawczych dzieci.

Zabawy integracyjne podczas okresu adaptacyjnego w przedszkolu fot. Fotolia.com
fot. Fotolia.com

WITAJ ALU, WITAJ JASIU, JAK SIĘ MASZ?

Zabawa ta pomoże dzieciom zapamiętać imiona rówieśników. Dzieci stają w kręgu. Na melodię „Panie Janie” nauczyciel śpiewa: Witaj (podaje imię dziecka), witaj (powtórnie podaje imię dziecka), jak się masz, jak się masz? (nauczyciel podaje dziecku rękę). Wszyscy cię witamy (dzieci machają dłonią do dziecka), wszyscy cię witamy. Bądź wśród nas (dzieci robią ukłon lub układają dłonie w kształt serduszka), bądź wśród nas.

POWITANIE NA DOBRY DZIEŃ

Zabawa ułatwia poznanie kolegów, a także uczy spostrzegawczości i pozytywnego wyrażania emocji. Dzieci stają w kręgu. Nauczyciel najpierw wita się z każdym dzieckiem, mówiąc przy tym słowa: Witaj Olu, witaj Kamilu itd. Następnie wypowiada inne powitania, a dzieci, które uważają, że usłyszane słowa je dotyczą, wstają i pozdrawiają gestem koleżanki i kolegów. Nauczyciel mówi: Witam dzieci, które lubią się uśmiechać. Witam dzieci, które lubią śpiewać piosenki. Witam dzieci, które lubią wychodzić na plac zabaw. Witam dzieci, które są ubrane w sukienki. Witam dzieci, które mają na nogach skarpetki. Witam wszystkie dzieci, które chodzą do przedszkola.

TAJEMNICZY GŁOS

Zabawa ćwiczy uwagę słuchową, koncentrację, ułatwia dzieciom zapamiętanie imion i głosów kolegów. Dzieci siadają dziecko, które staje tyłem do pozostałych. Wskazany przez wychowawcę maluch wypowiada głośno imię stojącego kolegi, który ma za zadanie odgadnąć, kto go zawołał. Jeśli ma z tym trudność, może ustawić się twarzą do kolegów i w tej pozycji rozpoznać tajemniczy głos.

PARA DO PARY

Zabawa ta uczy dzieci śmiałości, a także utrwala nazwy części ciała. Nauczyciel pomaga dzieciom dobrać się w pary, następnie włącza skoczną muzykę. Dzieci wesoło wędrują w parach po sali. Kiedy muzyka milknie, dzieci zatrzymują się i wykonują polecenie nauczyciela, np. ręka do ręki (ręka jednego dziecka dotyka ręki drugiego). Stopa do stopy. Kolano do kolana. Nosek do noska. Głowa do głowy itd. Kiedy dzieci się lepiej poznają, mogą na zmianę wydawać polecenia rówieśnikom.

Zabawy integracyjne podczas okresu adaptacyjnego w przedszkolu
fot. Fotolia.com

OCZY, USZY, ZĘBY, NOS

To świetna zabawa rozwijająca uwagę wzrokową, słuchową, a także umiejętność przyporządkowania. Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel nazywa części ciała. Dzieci mają za zadanie wskazać wymienioną część swojego ciała i powtórzyć jej nazwę. Czas na utrudnienie gry. Po utrwaleniu określeń nauczyciel wymienia nazwę, np. nos, a pokazuje czoło. Dzieci mają za zadanie wskazać wymieniona przez wychowawcę część ciała, a nie tę, którą pokazuje. Przy tej zabawie jest wiele śmiechu, gdyż bardzo łatwo o pomyłkę.

WYSOKI CZY NISKI?

To rodzaj grupowej zabawy rytmiczno- -ruchowej, która nie tylko integruje grupę, ale także uczy dzieci uwagi słuchowej i umiejętności rozróżniania dźwięków niskich i wysokich wydawanych przez instrumenty muzyczne. Nauczyciel do zabawy może wykorzystać flet (dźwięk wysoki) i drewniane pudełko akustyczne (dźwięk niski). Dzieci, kiedy słyszą wysokie dźwięki, chodzą na paluszkach, kiedy słyszą niskie – na całych stopach. JEŻ To znana i lubiana przez dzieci zabawa grupowa. Dzieci swobodnie stoją w kręgu. Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które w zabawie staje się „jeżem”. Dzieci powtarzają słowa: Po dywanie chodzi jeż, co on zrobi to my też. Wybrany maluch pokazuje dowolną czynność (np. robi przysiad, robi śmieszną minę), a pozostałe dzieci powtarzają wykonany ruch. Kiedy skończą, wspólnie mówią dalszą część wierszyka: Czas na zmianę, jeżu wiesz, więc wybieraj kogo chcesz. Dziecko-jeż wskazuje inną osobę, która prowadzi zabawę.

Zabawy integracyjne podczas okresu adaptacyjnego w przedszkolu
Oceń artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code