Jak pokonać stres adaptacyjny?

2

Wychowawca może skutecznie pomóc dziecku przezwyciężyć stres adaptacyjny, musi tylko wiedzieć jak – wywiad z Agnieszką Dziczek, wieloletnim nauczycielem przedszkola i szkoły podstawowej, mamą dwójki dzieci.

Jak pokonać stres adaptacyjny fot. Fotolia.com
fot. Fotolia.com

Kiedy rodzice zaprowadzają dziecko do przedszkola, z jednej strony są z maluszka dumni, bo rozpoczyna drogę ku samodzielności, z drugiej – odczuwają obawy, czy sobie poradzi w nowej sytuacji. – Reakcja dziecka na miejsce, panią, zabawki i kolegów bywa trudna do przewidzenia – mówi Agnieszka Dziczek, doświadczony nauczyciel przedszkola. – Niektóre dzieci bez większych problemów przystosowują się do zmiany, inne okupują początki dużym stresem i łzami.

Od czego zależy proces adaptacyjny dziecka?
Przede wszystkim od jego sytuacji emocjonalno- społecznej, która jest wynikiem gromadzenia różnych doświadczeń. W wieku przedszkolnym dziecko najsilniej odczuwa emocje związane ze strachem. Może on się kojarzyć z przedmiotami, osobami, a także sytuacjami (np. pozostaniem bez rodziców w przedszkolu). Ważne jest, aby dziecku pomóc ten strach przezwyciężyć. Kiedy maluch poczuje się bezpiecznie w nowym środowisku? To zależy od wielu czynników. Na pewno proces adaptacyjny będzie zachodził szybciej, jeśli dziecko otrzyma wsparcie od wychowawcy. Z punktu widzenia wychowawcy, co dziecku najbardziej utrudnia adaptację w przedszkolu? Bardzo ważna jest postawa rodziców. Jeśli dorośli straszą dziecko przedszkolem, nie mają do placówki zaufania (przy dziecku krytykują i komentują dorosłych), maluch nabiera przekonania, że pani przedszkolance nie można zaufać. Rodzic, który długo rozstaje się z dzieckiem, wielokrotnie zagląda do sali, mimowolnie przekazuje informację „nie wiem, czy jesteś tu bezpieczny”. Adaptacja trwa dłużej, kiedy dziecko płaczem, histerią wpływa na postawę opiekunów i wymusza na nich konkretne zachowania. Dzieci, u których samoobsługa jest na niskim poziomie, również mogą silniej odczuwać stres. Nie wszystkie maluchy akceptują również rytuały przedszkolne. Stała pora posiłków i leżakowania niektórym dzieciom daje poczucie bezpieczeństwa, u innych rodzi bunt.

Co w takiej sytuacji może zrobić wychowawca? Jak pomóc maluszkowi przezwyciężyć stres adaptacyjny?
Kluczem do pomocy dziecku jest poznanie go. Maluszka trzeba wysłuchać, nazwać i potwierdzić uczucia, których doświadcza. Jeśli tego potrzebuje, to przytulić (najlepiej za zgodą rodziców). Emocjonalne towarzyszenie pozwala dziecku poczuć się bezpiecznie w nowym miejscu. Trzylatki nie mają świadomości upływu czasu i kolejności zdarzeń. Dlatego warto dzieciom prezentować plan dnia. Można do tego wykorzystać piktogramy. Określony piktogram oznacza daną porę. Kiedy dzieci jedzą śniadanie, przyczepiamy przy odpowiednim piktogramie słoneczko. Piktogram z książką oznacza czas na bajkoterapię, a piktogram z lalką i klockami – czas na zabawę. Jeśli słoneczko jest przy piktogramie z podwieczorkiem, maluch wie, że zaraz po niego przyjdą rodzice. Warto zachęcać maluchy do mówienia o swoich potrzebach. Proste pytanie „Czy chcesz…?”, bardzo ułatwia komunikację i pozwala uniknąć przykrej wpadki (np. zmoczenia spodni). Kiedy dziecko płacze, dobrze jest przekierować jego uwagę na coś nowego, czymś go zainteresować (np. zabawką, książką, układanką), a potem powierzyć mu odpowiedzialne zadanie (np. rozdanie kartek do rysowania). Pozytywne wzmocnienia pozwalają dziecku poczuć się ważnym.

A co robić, kiedy brzdąc z powodu stresu odmawia jedzenia posiłków?
Punktem wyjścia jest rozmowa z rodzicem. Dobrze, jeśli rodzic traktuje nauczyciela jak przyjaciela, ufa mu i jego kompetencjom. Podczas rozmowy warto zapytać o posiłki w domu. Czasem dzieci odmawiają jedzenia w przedszkolu, bo są po obfitym śniadaniu lub zaraz po przedszkolu idą do babci, która czeka z ulubionym daniem. Niektóre dzieci nie chcą jeść, bo już w szatni dowiadują się od rodzica, że danej potrawy nie lubią. Kiedy rodzic mówi: „Dzisiaj się nie najesz, bo jest ogórkowa, której nie lubisz” „programuje” dziecko.

Niektóre dzieci za nic nie chcą leżakować. Co wtedy robić?
Jeśli maluch wpada w panikę na sam widok kocyków i poduszek, można poprosić rodziców, by odbierali dziecko nieco wcześniej. Ważne, żeby zjawiali się przed leżakowaniem. W przeciwnym razie dziecko zrozumie, że płaczem może wymusić wszystko, nawet wcześniejsze wyjście z przedszkola. Dzieci szybciej akceptują leżakowanie, jeśli mają swoją piżamkę, pościel, poduszkę i przytulankę. Wychowawcy mogą poprosić dzieci, żeby przyniosły swoje ulubione książki. Maluszki chętnie słuchają bajek do poduszki.

Jak długo może trwać okres adaptacji w przedszkolu?
Powszechnie uważa się, że dziecko potrzebuje około miesiąca, żeby wejść w rytm przedszkolny. Są jednak maluszki, które, mimo starań rodziców i nauczycieli, nie są gotowe na taką formę opieki i zaczynają płakać na samo słowo „przedszkole”. W takiej sytuacji należy rozważyć, czy jest to odpowiednia forma opieki. Być może lepszym rozwiązaniem byłoby przedszkole z mniejszą grupą dzieci, klub malucha, w którym dziecko przebywa krócej czy pozostanie w domu pod opieka bliskiej osoby. Trzeba szukać rozwiązań jak najlepszych dla dobra dziecka.

Dziękuję za rozmowę.

Jak pokonać stres adaptacyjny?
5 (100%) Głosy: 1

2 KOMENTARZE

  1. Uważam, że duże znaczenie ma to czy dziecko potrafi samo zjeść, zrobić siku itp. Jeśli tego nie potrafi bez pomocy, a nie ma odwagi poprosić pani o pomoc wtedy stres jest większy. Nie powinniśmy jednak ulegać płaczom dziecka, bo zapamięta sobie, że płaczem możemy wszystko wymusić.

  2. Stresu dziecka wywołany nowym otoczeniem i odmiennymi warunkami od domowych jest zrozumiały i rodzice powinni dziecko przygotować do takiej zmiany,a opiekunowie w nowej placówce muszą poświęcić więcej uwagi i nowym dzieciom oraz indywidualnie podchodzić do każdego z nich.Stres adaptacyjny u dzieci nie może trwać zbyt długo i jeśli dziecko na samo wspomnienie przedszkola płacze to nie należy takiego dziecka na siłę ciągnąć do takiej placówki ,tylko należy poszukać innej formy opieki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code