Statut żłobka/ przedszkola/ klubu malucha

2

Jednym z dokumentów, które należy złożyć w urzędzie gminy podczas zakładania żłobka, klubu dla dzieci lub przedszkola niepublicznego, jest statut placówki. Wyjaśniamy, jakie dane powinien zawierać ten akt i jak go sformułować.

atut-zlobka-przedszokla-klubu-malucha © www.shutterstock.com
© www.shutterstock.com

Statut to akt prawny, określający zadania, cele, strukturę i sposób działania podmiotu. Stworzenie statutu nowo powstającego żłobka, klubiku czy przedszkola wymuszają na właścicielu przepisy. Zgodnie z Ustawą z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 1991 nr 95 poz. 425) art. 82, „osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek (…)”. W ustawie czytamy dalej (ust.2), że zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać m.in. statut placówki.

STATUT

Aby ustalić, co powinno znaleźć się w statucie przedszkola, klubiku albo żłobka, można sięgnąć po rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 2001 nr 61 poz. 624) i na tej podstawie opracować statut dla placówki niepublicznej. Można też skorzystać z gotowych wzorów lub przykładowych statutów innych placówek, które znaleźć można w Internecie. Istnieje kilka podstawowych informacji, które powinny znaleźć się w statucie każdej placówki opiekuńczej dla dzieci. Są to między innymi:

  • nazwa i miejsce prowadzenia (numer, nazwa lub imię placówki, jeśli jest to filia – nazwa placówki, której jest podporządkowana, adres, telefon itd.)
  • cele i zadania (wychowanie, edukacja)
  • sposób ich realizacji (zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju, uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, stwarzanie warunków do samodzielności itd.)
  • sposób sprawowania opieki nad dziećmi
  • dni i godziny funkcjonowania placówki kompetencje organów (dyrektora, rady pedagogicznej, rady rodziców)
  • tryb powoływania organów
  • jednostki organizacyjne (grupy wiekowe, maksymalna ilość dzieci w grupie)
  • program wychowawczo-dydaktyczny, na podstawie którego prowadzona jest praca z dziećmi
  • rodzaj i czas trwania zajęć obowiązkowych i dodatkowych
  • wiek dzieci
  • organizacja pracy (czas pracy poszczególnych grup, liczba pracowników, rozkład dnia)
  • okres funkcjonowania (np. cały rok z wyłączeniem wakacji)
  • sposób pozyskiwania środków finansowych na działalność placówki
  • zasady odpłatności (za pobyt, wyżywienie w czasie nieobecności itd.)
  • zakres zadań nauczycieli i innych pracowników
  • zakres ich współpracy z rodzicami, specjalistami (psychologiem, pedagogiem)
  • częstotliwość spotkań z opiekunami (zebrania)
  • zasady rekrutacji
  • prawa i obowiązki dzieci (zapewnienie bezpieczeństwa, poszanowanie godności osobistej, warunki pobytu, zasady skreślania z listy)
  • informacje o warunkach lokalowych
  • obowiązki rodziców (uiszczanie opłat, informacja o wyprawce, zasady dotyczące przyprowadzania i odbioru dzieci, postępowanie w razie choroby).

Statut musi być poświadczony miejscowością, datą, podpisem dyrektora i pieczątką placówki.

REGULAMIN PLACÓWKI

Dokumentem, który jest niezbędny do prowadzenia żłobka czy przedszkola jest również regulamin organizacyjny (nie jest konieczny przy wpisie do ewidencji). To wewnętrzne ustalenia, które dotyczą godzin otwarcia placówki, obowiązków pracowników itd. W regulaminie powinny znaleźć się informacje dotyczące:

  • sposobu komunikacji z rodzicami (tablica ogłoszeń, dziennik elektroniczny)
  • czasu pracy placówki i maksymalny wymiaru czasu, w którym placówka sprawuje opiekę w przerwach świątecznych i wakacyjnych
  • warunków przyprowadzania i odbierania dzieci przez rodziców (upoważnienia dla osób trzecich itd.)
  • możliwości zmiany godzin lub wydłużenia czasu przebywania dziecka w placówce na wniosek rodziców i wysokość związanych z tym opłat
  • planu dnia dla poszczególnych grup i rozkładu zajęć
Statut żłobka/ przedszkola/ klubu malucha
4.1 (82.79%) Głosy: 43

2 KOMENTARZE

  1. Statut jet bardzo ważnym dokumentem i warto go dobrze przygotować gdyż to będzie dokument według którego cała placówka będzie funkcjonowała.Obecnie rodzice bardziej świadomie wybierają przedszkola i z uwagą czytają statuty placówek aby wybrać tę najlepszą.

  2. potrzebny jest regulamin placówki i bez tego nie będzie żłobka czy przedszkola. informacji jest dość sporo ale to jasne, że muszą być określone reguły, zasady na jakiś ma pracować placówka niepubliczna. status jest poświadczeniem potwierdzającym z urzędu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code