Motoryka mała – jak ją rozwijać u dzieci w przedszkolu?

2

Wiek przedszkolny to świetny moment na kształtowanie w dziecku kreatywności i upodobań estetycznych. Motoryka mała rozwija się przez wychowanie plastyczne prowadzone w przedszkolu kształtując również dziecięcą wyobraźnię i twórczą postawę.

MOTORYKA MAŁA W PRZEDSZKOLU

Wszelkie czynności wykonywane przez dłonie i palce (motoryka mała) są ściśle związane z percepcją, motoryką dużą i koordynacją wzrokowo-ruchową, a także mają wpływ na przebieg ruchów narządów mowy. Nauczyciel planując zajęcia plastyczne, powinien mieć to na uwadze i tak je organizować, by stwarzać dzieciom warunki zarówno do wyrażania siebie, jaki i do rozwijania konkretnych umiejętności, które prowadzą w przyszłości do nauki pisania.

Motoryka mała - jak ją rozwijać u dzieci w przedszkolu? © www.shutterstock.com jak-rozwijac-motoryke-mala-u-dzieci
© www.shutterstock.com

POSTAW NA JAKOŚĆ

Różnorodność to klucz do interesujących zajęć plastycznych. Dzieci chętniej w nich uczestniczą, jeśli zajęcia prowadzone są na tematy im bliskie (powinny być związane z treściami programowymi), a pomoce i artykuły plastyczne zachęcają do aktywności kolorystyką, dobrą jakością i estetyką. Oto kilka pomysłów na zabawy i zadania, które mogą się przydać w prowadzeniu codziennych zajęć rozwijających manualne umiejętności dzieci. Poniżej propozycje ćwiczeń: motoryka mała dzieci w przedszkolu.

KREPINA

Doskonale nadaje się do kreatywnej zabawy. Na zajęciach można sięgać po karbowaną bibułę marszczoną lub nieco sztywniejszą krepinę.
WYPEŁNIANIE KONTURÓW WARZYW
Materiały: kolorowa bibuła, klej, kartka brystolu z narysowanym konturem dowolnego warzywa.
Jak to zrobić? Dzieci odrywają palcami kawałeczki kolorowej bibuły, robią z nich niewielkie kulki i przyklejają do posmarowanej klejem kartki papieru.
Co usprawniamy?Motoryka mała: maluchy ćwiczą chwyt pęsetowy, usprawniają pracę dłoni, palców i nadgarstków. Poznają materiały o różnej fakturze, uczą się rozróżniania kolorów.

NOŻYCZKI

Powinny być bezpieczne w użyciu, z zaokrąglonymi ostrzami, miękkimi uchwytami o ergonomicznym kształcie, tak by mogły z nich korzystać dzieci prawo- i leworęczne. W nauce cięcia nożyczkami należy brać pod uwagę stopniowanie trudności (cięcie po linii prostej, linii falistej, wycinanie prostych figur geometrycznych, wycinanie określonych elementów).
FRĘDZELKOWA TĘCZA
Materiały: nożyczki, półkole wycięte z białego brystolu, farby do malowania palcami, kartki kolorowego papieru w kolorach tęczy, klej.
Jak to zrobić? Na kartce dzieci palcami malują tęczę. Tną kolorowy papier w paski i przyklejają je do tęczy, tak by paski utworzyły frędzle. Należy zwróci uwagę na zgodność kolorów (np. żółty pasek papieru do żółtego tęczowego paska namalowanego na kartce).
Co usprawniamy? Motoryka mała: dziecko ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową i usprawnia pracę ręki. W nauce wycinania pomocna będzie zabawa w unoszenie kciuka do góry w geście „ok” i przypinanie klamerek do ubrań – czynności te utrwalają ruch między palcem wskazującym a kciukiem.

MASY PLASTYCZNE: PLASTELINA, MODELINA, MASA SOLNA

To tworzywa świetnie nadające się do modelowania różnych form. Zabawa nimi dostarcza dziecku bodźców dotykowych.
KOLOROWY ŚLIMAK Z PLASTELINY
Materiały: plastelina w różnych kolorach, kredki, kartka zielonego brystolu.
Jak to zrobić? Dzieci odrywają kawałki plasteliny, ugniatają je w palcach, formują kulkę, następnie robią z niej cienki wałek. Na kartce papieru układają wałeczek w spiralę, tak by powstała muszla. Pracę można ozdobić innymi elementami z plastelinowych kulek (np. zrobić kwiatki, kamyki), a ślimakowi dorysować głowę kredkami.
Co usprawniamy? Dziecko ćwiczy stawy i mięśnie śródręcza, siłę mięśni całej dłoni i palców (umiejętność napinania i rozluźniania napięcia mięśniowego), siłę chwytu i nacisku, kierunkowość, koordynację wzrokowo-ruchową.

Motoryka mała - jak ją rozwijać u dzieci w przedszkolu? © www.shutterstock.com jak-rozwijac-motoryke-mala-u-dzieci2
© www.shutterstock.com

FARBY

Malowanie to podstawowa technika plastyczna stosowana w przedszkolu. Maluchy mogą malować farbami plakatowymi, temperą, akwarelami. Wszystkie farby powinny być atestowane. Przy wyborze warto zwracać uwagę na intensywność kolorów (dzieci chętniej sięgają po farby o wyrazistych barwach). Przygodę z farbami można zacząć od malowania dłońmi, następnie przejść do malowania pędzlem.
KRATKA NA PODKŁADZIE Z KASZY
Materiały: farby plakatowe, kartka brystolu A4, klej w płynie, pędzle, kasza.
Jak to zrobić? Dzieci pokrywają klejem kartkę papieru, następnie posypują ją kaszą. Po wyschnięciu szerokim pędzlem malują linie pionowe (z góry na dół) i poprzeczne (z lewej do prawej), tak by powstała wielokolorowa kratka.
Co usprawniamy? Dziecko usprawnia pracę mięśni dłoni, doskonali swobodny ruch nadgarstka, przedramienia i ramienia. Utrwala kierunkowość, ćwiczy koncentrację i koordynację wzrokowo-ruchową. Nauka rysowania linii prostych to pierwszy krok w nauce pisania.

STEMPLE

Stemple do odbijania wzorów świetnie sprawdzają się przy rozwijaniu dekoracyjnej twórczości dzieci. W przedszkolu z pewnością przydadzą się: stemple z gąbki, stemple-pędzle z włosia, stemple fakturowe służące do ozdabiania prac z plasteliny, gliny lub zabaw z piaskiem, stemple tematyczne (np. figury geometryczne, zwierzęta, przedmioty, emocje). Stemple to doskonała pomoc w rozwijaniu poczucia symetrii i rytmu, rozwija zdolności kompozycyjne, uczy zagospodarowywania powierzchni kartki.
GEOMETRYCZNE OBRAZKI
Materiały: kartka papieru z nadrukowanym wzorem z figur geometrycznych (np. dom, rakieta, motyl). Stemple z geometrycznymi wzorami (kółka, kwadraty, trójkąty), które można odbijać przy pomocy tuszu lub farb.
Jak to zrobić? Dziecko otrzymuje kartkę z przygotowanym wzorem. Ma za zadanie odszukać wśród stempli takie same figury, które zostały użyte na rysunku, i postawić stemple we właściwym miejscu.
Co usprawniamy? Dziecko ćwiczy mięśnie palców, uczy się świadomego operowania dłonią, doskonali umiejętność kontrolowanego napinania i rozluźniania mięśni, rozpoznawania własnej siły nacisku.

Motoryka mała – jak ją rozwijać u dzieci w przedszkolu?
4.7 (93.33%) Głosy: 12

2 KOMENTARZE

  1. Dzieci w przedszkolu z reguły uwielbiają zajęcia plastyczne. Gdy dostają jakieś nowe zadanie, którego wcześniej nie znały, np. klejenie tej kaszy czy stemple to mogą godzinami się tym zajmować. Oczywiście nie wszystkie dzieci są aż tak wytrwałe.

  2. Aby dobrze dzieci mogły rozwijać swą kreatywność i poprawiać motorykę estetyczną potrzebni są im opiekunowie potrafiący dobrze motywować dzieci do działania i mieć umiejętność indywidualnego podejścia do każdego dziecka.Ze względu ,że nie wszystkie dzieci są równie pracowite i wytrwałe jednak większość lubi zajęcia plastyczne i warto z dziećmi dużo pracować przy różnorodnych zajęciach plastycznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code