Zajęcia plastyczne w przedszkolu – ceramika

2

Jak już wielokrotnie wspominaliśmy dzieci w wieku przedszkolnym szybko się rozwijają. Niezwykle ważne jest, aby przeżyły ten czas najefektywniej jak to możliwe. Podpowiadamy jak zorganizować ciekawe zajęcia plastyczne w przedszkolu.


To od nas, opiekunów zależy, jak będziemy stymulować rozwój dzieci. Malucha w tak młodym wieku nie można zasypać wiedzą ani nudnymi ćwiczeniami. Wszystko trzeba wpleść w zabawę, bo to przy niej dziecko najbardziej się zaangażuje i to wtedy jego rozwój będzie najefektywniejszy. Przedszkola oferują mnóstwo zajęć dla swoich podopiecznych, jedne z popularniejszych to zajęcia plastyczne. Na takich lekcjach dzieci malują, rysują, wyklejają, lepią plasteliny, przygotowują ozdoby, kartki okolicznościowe i wiele innych rzeczy – wszystko zależy od inwencji nauczyciela. W niektórych placówkach można się jednak natknąć na dość niecodzienne warsztaty dla naszych przedszkolaków. Mowa o ceramice. Jak zorganizować takie zajęcia plastyczne w przedszkolu? Jak przygotować się technicznie do takich warsztatów i jak wpłyną one na dzieci?

fot. Fotolia.com Zajęcia plastyczne – ceramika
fot. Fotolia.com

Zajęcia plastyczne w przedszkolu a terapia antystresowa

Zacznijmy od ostatniego z tych pytań, bo jakby nie patrzeć jest najważniejsze. Po co takie zajęcia organizować? Co dadzą one naszym podopiecznym? Odpowiedź jest być może zadziwiająca. My, dorośli pozbawieni często dziecięcej kreatywności i wyobraźni widzimy w tym tylko ugniatanie gliny i tworzenie z niej różnych kształtów. Nie zdajemy sobie sprawy jak lepienie rozlegle wpływa na rozwój człowieka. Ceramika działa na dzieci bardzo wyciszająco i uspokajająco. Działa podobnie jak przeciwstresowe „gniotki”. Dziecko poniekąd rozładowuje energię na ugniatanej masie, w bardzo podobny sposób jak to robią dorośli z wyżej wymienionymi zabawkami redukującymi zdenerwowanie.

Dodatkowo zabawy z gliną sprawiają, że dziecko skupia się bardzo na tym co robi, a więc ćwiczy koncentracje. Uczy się cierpliwości, zarówno podczas lepienia, jak i podczas czekania na wypalenie swojego dzieła i zobaczenie efektów pracy. Dodatkowo rozwija zdolności manualne dziecka, czyli tzw. motorykę mała, przygotowując go tym samym na przykład do pisania. Malec ćwiczy również swoją kreatywność, wyobraźnię przestrzenną oraz coś, co możemy nazwać ekspresją plastyczną. Dziecko próbuje w jakiś sposób wyrazić siebie w takiej pracy. Tworzy to, co zrodzi mu się w głowie. A to wszystko skupione w cudownej zabawie, jak zaraz się okaże, nie tak trudnej do zorganizowania i zapewnienia naszym podopiecznym.

fot. Fotolia.com Zajęcia plastyczne w przedszkolu - ceramika
fot. Fotolia.com

Zajęcia plastyczne w przedszkolu – ceramika – z piecem czy bez pieca?

Jak więc się do tego zabrać? Otóż od razu uspokajamy, nie wymaga to natychmiastowej budowy pieca do wypieku prac. Nie trzeba nawet zbytnio troszczyć się o materiały potrzebne do przeprowadzania takich zajęć, ponieważ coraz popularniejsze stają się pracownie, które prowadzą takie warsztaty w dowolnej placówce i zajmują się tym profesjonalnie. Większość z nich zapewnia w cenie materiały, a także przeprowadza wypał prac w specjalnych piecach w zupełnie profesjonalny sposób. Oferty takich pracowni można dopasować do potrzeb naszej placówki: dotyczy to zarówno liczby godzin w tygodniu, programu, jak i zakresu takich zajęć. Są to oczywiście dodatkowe koszty, ale i do nich można się jakoś przekonać, bo chodzi w końcu o rozwój i rozrywkę dla naszych podopiecznych. W przypadku ceramiki mówimy tu o sumie 35 – 60 zł za osobę miesięcznie w zależności od lokalizacji przedszkola.

Nie święci garnki lepią

Jak więc miałyby wyglądać przykładowe cykle zajęć? Początki zabaw z gliną, zwłaszcza u młodszych dzieciaków, to oswojenie się z materiałem jakim jest glina. Zabawa z nią, ugniatanie, formowane pierwszych prostych kształtów, np. kulek, wałeczków. Z czasem dzieci zaczną pewnie gnieść w łapkach masę, opanują wałkowanie i formowanie gliny – same zaczną tworzyć swoje arcydzieła. Jako że glina potrzebuje być wypalona, żeby zachować formę jaką jej nadamy, zajęcia mogą być dwuetapowe. Na pierwszych dzieci lepią swoje prace (tematyka prac na danych zajęciach powinna być z góry nadana). Prowadzący zabiera prace i wypala je, a w następnym tygodniu przedszkolaki swoje prace malują i przyzdabiają.

A może masa solna?

Może się jednak okazać, że nie będziemy mieli możliwości zorganizowania takich warsztatów dla naszej placówki. Po prostu nie w każdej okolicy takie pracownie można znaleźć. Nie oznacza to jednak, że nasze dzieci są skazane na brak kreatywnych, plastycznych zajęć dodatkowych, bo idealnym zamiennikiem dla gliny jest masa solna, którą piecze się w końcowym etapie w zwykłym piekarniku, a więc jest to do zrobienia w warunkach przedszkolnych. Dodatkowo jest to znacznie tańsze. Lepienie z masy solnej oprócz już wspomnianych wartości dotyczących rozwoju dziecka, jest po prostu świetną zabawą, a potencjał tych zajęć i poziom „frajdy” będzie tak wielki, jak tylko wielka będzie kreatywność prowadzących i podopiecznych. Dlatego naprawdę warto zainteresować się tego typu warsztatami, bo można w ten sposób uatrakcyjnić naszą placówkę w oczach nie tylko rodziców, ale przede wszystkim dzieci.

Przepis na masę solną:

  • szklanka mąki,
  • szklanka soli,
  • 125 ml wody.

Całość należy wygnieść, aż do otrzymania jednolitej i gładkiej masy.

Zajęcia plastyczne w przedszkolu – ceramika
5 (100%) Głosy: 11

2 KOMENTARZE

  1. Każde nowe doświadczenie czegoś uczy, a więc warto próbować pokazywać dzieciom nowe formy artystyczne. U nas w przedszkolu też był garncarz i dzieciaki go miło wspominały.

  2. Z własnego doświadczenia wiem ,że dzieci uwielbiają wszelkie zajęcia plastyczne i warto im to zapewnić.Należy pamiętać o urozmaicaniu takich zajęć aby jeszcze bardziej motywować dzieci do działania,szczególnie praca z gliną jest bardzo ciekawym zajęciem choć wymaga i od opiekunów dodatkowej wiedzy ale warto tym zainteresować dzieci.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code