Dobierając kolor ścian, kierujmy się nie tylko estetyką, ale także rodzajem farby. Najważniejsze jest, żeby była bezpieczna dla zdrowia naszych podopiecznych.

Właściwie zagospodarowana przestrzeń ma znaczący wpływ na rozwój i samopoczucie dzieci. Psycholodzy uważają, że sprzęty, zabawki, a także otaczające najmłodszych kolory mogą stymulować, lub – wręcz przeciwnie – niekorzystnie oddziaływać na proces uczenia się i aktywność. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza przy pracach wykończeniowych.
JAKA FARBA?
Kolor to klucz do samopoczucia, jakość farby – do zdrowia. Remontując wnętrze placówki, w której mają przebywać dzieci, należy wybierać materiały bezpieczne, najlepiej ekologiczne, nie wydzielające podczas schnięcia szkodliwych związków. Ściany warto malować farbami przebadanymi przez Państwowy Zakład Higieny albo Polskie Towarzystwo Alergologiczne. Instytucje te rekomendują produkty, które nie zawierają szkodliwych rozpuszczalników i substancji lotnych mogących się uwalniać w czasie malowania i schnięcia. Farby bezpieczne dla otoczenia mogą też być oznakowane symbolem Błękitnego Anioła (np. produkty ze Skandynawii i Niemiec) lub znakiem Ecolabel (Europejskiej Stokrotki). Te ostatnie muszą spełniać określone kryteria unijne, które zostały stworzone w oparciu o doświadczenia producentów i organizacji ekologicznych (np. w produktach nie ma substancji toksycznych, rakotwórczych, szkodliwych dla zdrowia i środowiska naturalnego).
Do pomalowania sufitów i ścian wewnętrznych najlepiej użyć farb emulsyjnych . Kryją różne powierzchnie: beton , cegły, tynki i płyty kartonowo- -gipsowe.

ODPOWIEDNI WYBÓR
przebywają dzieci, są szczególnie narażone na zabrudzenia. Aby uniknąć nieestetycznych zadrapań czy śladów, warto sięgnąć po farby zmywalne. Z powierzchni pomalowanej takim produktem bez trudu da się zmyć ślady rąk, kredek, farb. Do pomalowania sufitów i ścian wewnętrznych najlepiej użyć farb emulsyjnych: kryją beton, cegły, tynki, płyty kartonowo-gipsowe. Produkty wysokiej jakości są trwałe i odporne na ścieranie. Wybierać można spośród kilku rodzajów farb. Na rynku dostępne są:
- farby winylowe (np. Dulux) najmniej odporne na zabrudzenia. Nadają się do pomieszczeń nie narażonych na intensywną eksploatację (np. gabinetu dyrektora, sekretariatu);
- farby akrylowe (np. Jedynka) – trwalsze, odporne na działanie różnych czynników. Nadają się do malowania ścian w salach przedszkolnych, korytarzy, kuchni i łazienek;
- farby lateksowe (np. Śnieżka, Tikkurila, Dekoral) – zwykle droższe od pozostałych. Po pomalowaniu ściany na powierzchni powstaje gładka i elastyczna powłoka, na której trudniej odbijają się palce, a częste zmywanie jej nie niszczy. Nadają się do malowania ścian łazienek i kuchni, korytarzy, szatni przedszkolnych.
Wybierając farbę do ścian, dobrze jest zwrócić uwagę na klasę odporności na szorowanie (PARA Elite Ceramic). Największą odpornością wyróżniają się farby klasy I, a najmniejszą – V. Nie bez znaczenia jest też stopień połysku. Im większy połysk, tym farba mocniejsza.
KOLOROWY ZAWRÓT GŁOWY
W doborze koloru ścian należy kierować się zarówno funkcjonalnością pomieszczenia, jak i oddziaływaniem koloru na dzieci. Najlepiej wybierać kolorystykę ciepłą i stonowaną (tak by była tylko tłem dla kolorowych zabawek i pomocy dydaktycznych). Dobierając kolor ścian, warto poznać działanie barw na człowieka.
Kolor żółty
Napawa optymizmem, pobudza, ułatwia zapamiętywanie i logiczne myślenie. Na dużych powierzchniach może działać depresyjnie.
Kolor pomarańczowy
Podobnie jak żółty jest bombą energetyczną pobudzającą do działania. Korzystnie wpływa na apetyt, dlatego można nim malować pomieszczenia, gdzie dzieci jedzą posiłki.
Kolor zielony
Uspokaja, odpręża i wycisza. Zieleń w chłodnym odcieniu niezbyt korzystnie wpływa na samopoczucie, dlatego lepiej wybierać ciepłe tony.
Kolor niebieski
Sprzyja skupianiu uwagi i koncentracji. W połączeniu z pomarańczowym czy czerwonym wzbudza radość
Jeśli zależy nam, żeby intensywny kolor pojawił się w otoczeniu, najlepiej zastosować go tylko na jednej ścianie. Ciekawym pomysłem jest również zdobienie dużych powierzchni naklejkami lub malowidłami ściennymi wykonanymi farbami atestowanymi i certyfikowanymi.
Kinga Szymańska
Przede wszystkim ściany powinny mieć możliwość mycia, ponieważ dzieciaki często je brudzą. Jeśli chodzi o kolorystykę to w przedszkolu zazwyczaj jest pełno różnych kolorów, a więc albo ściany są pomalowane na różne kolory albo na ścianach ponaklejane są duże naklejki lub plakaty.
O ile pamiętam to wszystkie przedszkola, które miałem szansę oglądać miały ściany wielokolorowe. Często były to różne ilustracje, bohaterowie bajek i powieści. Ważne aby było przytulnie i ciekawie. Dobrze jeśli ściany byłyby zabezpieczone przed zabrudzeniem. Taka edukacja kolorem pozwala wyrobić gust kolorystyczny i poszerzyć głębię wyobraźni jeśli chodzi o obraz i jego barwy. Zatem kolory jak najbardziej tak.