Polska edukacja przegrywa innowacyjny wyścig i nie przystaje do wyzwań współczesnego świata – pokazują międzynarodowe badania. Na szczęście placówki, które chcą dogonić innowacyjny peleton, łatwo znajdą do tego narzędzia. Tym bardziej, że jedna z najnowocześniejszych technologii, która podbiła już szkoły na całym świecie, powstaje w Warszawie.
Polskie placówki edukacyjne nie dają wiedzy i kompetencji niezbędnych na rynku pracy przyszłości – wynika z raportu „Global Competitiveness Report”. Dokument opracowywany przez ekspertów Światowego Forum Ekonomicznego pokazuje, w jaki sposób 144 kraje zmierzają w kierunku gospodarki przyszłości. Badania obejmują m.in. jakość edukacji. Najnowsze badania z 2020 roku przynoszą dla nas fatalne wieści.
Szkoła rodem z XIX wieku
Jeśli chodzi o jakość edukacji, Polska zdobyła 41,9 punktów na 100 możliwych. Najsłabsza w tej kategorii Grecja zdobyła 38,75 punktów. Najlepsza Finlandia – 75,26 punktów. Jesteśmy daleko nie tylko od lidera, ale nawet od przeciętniaków. Średnia dla badanych krajów wyniosła bowiem 55,3 punktów. Eksperci wskazują, że niewiele zajęć w polskich szkołach pobudza wyobraźnię i motywuje do działania.
Do podobnych wniosków dochodzą Polscy badacze. W 2018 roku Ministerstwo Przedsiębiorczości przygotowało raport „szkoła dla innowatora”. Wynika z niego, że polski system nauczania pochodzący rodem z XIX wieku zabija spontaniczność, kreatywność i samodzielne myślenie. Program, który stawia na schematyczne działanie i grzecznych uczniów kompletnie nie przystaje do wyzwań przyszłości. Według autorów raportu 90 proc. wiedzy przyjmowanej przez uczniów zostaje wykuta na pamięć i szybko zapomniana. To główny grzech naszej edukacji.
Jak z tym walczyć? Jednym z pomysłów jest nauka przez grywalizację, czyli wykorzystanie gier edukacyjnych z elementami rywalizacji. Eksperci są zgodni, że dzięki temu zdobyta wiedza zostanie z uczniem na dłużej, niż w przypadku klasycznego wkuwania pojęć.
Max Azarov, szef internetowej szkoły języka angielskiego Novakid i ekspert w zakresie technologii edukacyjnej wśród pięciu najnowszych trendów w branży wskazuje rozwój „angażujących metod nauczania” wykorzystujących elementy rozszerzonej rzeczywistości. Pozwalają one nakładać cyfrowe elementy na rzeczywiste obiekty, na przykład stoły czy podłogę. Nauczyciele mogą w ciekawy sposób prezentować działanie sił fizycznych, wizualizować atmosferę na marsie czy ruch planet, animować wykresy matematyczne czy zgłębiać budowę atomów. Według Maxa Azarova uczniowie chętnie i aktywnie uczestniczą w quizach i interaktywnych zabawach, dzięki czemu naturalnie i łatwo przyswajają wiedzę.
Podróż do gwiazd
Na szczęście dla szkół, gdzie ceni się innowacyjność, powstaje coraz większa liczba narzędzi, które wyrywają naukę z XIX i przenoszą w XXI wiek. Jedno z takich narzędzi powstaje w Polskiej stolicy. Firma Funtronic opracowała multimedialne urządzenie montowane w klasie, pod sufitem. Projektor wyświetla obraz tworzący wirtualny „magiczny dywan”. System czujników sprawia, że obraz reaguje na ruch. Dzięki temu dzieci w wieku szkolnym oraz przedszkolnym przenoszą się na powierzchnie odległych planet, eksplorują pirackie statki, biegając po wartkich strumieniach, pływając w kajakach, budując rurociągi… Możliwości zdają się nieograniczone.
Na Magicznym Dywanie onEVO możemy uczyć się do egzaminu na kartę rowerową, przeprowadzać wirtualne eksperymenty czy rozwiązywać naukowe testy. Nauka angielskich słówek staje się dużo ciekawsza, gdy wymaga biegania po wirtualnym domu i wykonywania poleceń takich jak „put the cat in the kitchen”. Quiz wiedzy z historii z udręki zamienia się w zabawę, jeśli odpowiedź zaznaczamy, poruszając się po wirtualnej planszy.
Polska firma podbija świat
Zestawy lekcyjne w Magicznym Dywanie onEVO opracowane są zgodnie z polskimi podstawami programowymi. Twórcy przygotowali też autorskie programy, takie jak np. Funkodowanie: nauka kodowania dla dzieci z przedszkola i szkół podstawowych. Nauczyciele mogą również układać własne pytania do gier-quizów, tworząc własne aplikacje. Magiczny Dywan onEVO jest znacznie prostszy w obsłudze niż typowe edukacyjne narzędzia. Głośniki, projektor, komputer – wszystkie części wbudowane są w jednym urządzeniu. Wystarczy podłączyć je do prądu i sterować za pomocą ruchu ciała lub pilota.
„Magiczny Dywan onEVO” dzięki atrakcyjnej formie wspiera dzieci w osiąganiu lepszych wyników w nauce. Wykorzystuje ruch oraz ukierunkowuje uwagę uczniów na treści edukacyjne. Dzięki elementom rozszerzonej rzeczywistości stymuluje zmysły i pobudza wyobraźnię. Oferuje naukę przez gry i zabawy, uczy współdziałania. Tysiące egzemplarzy sprzedanych na wszystkich zamieszkałych kontynentach czyni z Magicznego Dywanu onEVO jeden z czołowych produktów na rynku branży edukacyjnej. Tak właśnie wygląda nauka przyszłości.