Przedszkole niepubliczne nie ma obowiązku dokumentowania realizacji programu nauczania. Wiele placówek decyduje się jednak na prowadzenie dziennika zajęć.

Sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji przez publiczne przedszkola (a także szkoły i inne placówki) określony jest w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. Zasady te nie dotyczą jednak placówek niepublicznych. Takie przedszkola i punkty przedszkolne nie są bowiem zobligowane do spełniania warunków art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zatem nie mają obowiązku prowadzenia takiej dokumentacji.
MOŻE JEDNAK WARTO?
Wiele placówek niepublicznych decyduje się jednak na dokumentowanie przebiegu nauczania. Sposób, który w tym celu wybiorą, czyli rodzaj dokumentów, jest całkowicie dowolny i zależy wyłącznie od dyrekcji przedszkola, która powinna określić to w swoim statucie. Wydaje się jednak, że prowadzenie jakiejkolwiek dokumentacji ma sens ze względu na nadzór pedagogiczny, któremu podlegają wszystkie placówki, także te niepubliczne. O co chodzi? Nadzór pedagogiczny, zgodnie z art. 33 ust.1 wspomnianej ustawy o systemie oświaty, polega na ocenianiu analizowaniu zarówno działalności dydaktycznej, jak i jej efektów. Nadzór zewnętrzny nad placówkami, w tym także nad przedszkolami niepublicznymi, sprawuje m.in. kuratorium oświaty, zaś nadzór wewnętrzny (nieobowiązkowy w placówkach niepublicznych) – spoczywa na dyrektorze placówki.
Nadzorowi zewnętrznemu (czyli kuratora), podlegają w szczególności kwalifikacje zatrudnianych w przedszkolu nauczycieli, ale również realizacja programu wychowania przedszkolnego uwzględniająca podstawę programową wychowania przedszkolnego. Co jest podstawą do oceny? W ustawie o systemie oświaty (w art.33 ust. 3) czytamy m.in., że pracownicy kuratorium „wykonujący czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego mają prawo: 1) wstępu do szkół i placówek; 2) wglądu do prowadzonej przez szkołę lub placówkę dokumentacji dotyczącej przebiegu nauczania, wychowania i opieki oraz organizacji pracy (…).” Oznacza to, że dobrze mieć dokument, który można im pokazać. Warto też wspomnieć, że zgodnie z cytowaną już ustawą o systemie oświaty (art. 90) niepubliczne przedszkole może otrzymywać dotację z budżetu gminy, jeżeli będzie prowadzić dokumentację przebiegu nauczania, wychowania i opieki ustaloną dla przedszkoli publicznych.
Za zgodą organu prowadzącego przedszkole lub inną placówkę, dzienniki zajęć mogą być prowadzone wyłącznie w formie elektronicznej.
lepiej mieć dokumentację z zajęć, niestety wymaga to dodatkowego nakładu czasu i pracy. w razie kontroli można przedstawić co było wykonane, kto był itp, a w przpadku braku dokumentacji może być proble
Jestem przeciwniczką tworzenia dokumentacji, która nie jest wymagana. Jakaś podstawowa oczywiście musi być, ale czasem tworzy się tylko papier dla papieru. A najgorsze pod tym względem są różne projekty unijne.