Sezon na mrożonki w wyżywieniu dzieci

0

Jedną z podstawowych zasad żywienia dzieci jest zapewnienie im zbilansowanej diety, gwarantującej dostęp do najpotrzebniejszych składników odżywczych. Zimą, gdy świeże warzywa i owoce są drogie i nie zawsze dostępne, warto skorzystać z pełnowartościowych i tańszych mrożonek.

W czasach, w których żyjemy, nieprawidłowa dieta dzieci jest poważnym problemem społecznym. Wiele maluchów w wieku przedszkolnym jest niedożywiona – choć nie cierpią na głód, to jednak zmagają się z niedoborem niezbędnych witamin i minerałów. A te, zawarte są głównie w warzywach i owocach, których dzieci jedzą zdecydowanie za mało. Dlatego w jadłospisach domowych, a przede wszystkim w menu układanym w żłobkach i przedszkolach, nie może ich zabraknąć. Także zimą, kiedy surowe produkty można zastąpić mrożonkami, dostępnymi przez cały rok.

Najcenniejsze i najzdrowsze

W okresie zimowym organizm dziecka potrzebuje większej ilości substancji, które zapewnią mu odporność na wirusy. Są to na pewno antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze (witaminy C, A, E, cynk) oraz witamina B6, a także minerały: żelazo i magnez. Witaminy znajdziemy w papryce, dyni, szpinaku, marchewce, szczypiorku, w roślinach strączkowych, natce pietruszki, ziemniakach, pomidorach, brokułach, czosnku i kapuście. Są również obecne w cytrusach, morelach, czarnej porzeczce i tryskawkach. Żelazo i cynk znajdziemy w burakach, brukselce i szpinaku. Niektóre z wymienionych tu warzyw można kupić surowe nawet w styczniu (ziemniaki, kapusta, marchewka czy szczypiorek), wiele z nich dostępnych jest jednak wyłącznie w postaci mrożonek (truskawki, fasolka, kalafior, brokuły) i dlatego warto z nich korzystać. Są z pewnością bardziej odżywcze niż warzywa importowane.

Po zakupie, mrożone warzywa i owoce powinny być trzymane w temperaturze nie wyższej niż ta podana przez producenta na opakowaniu. Zwykle jest to -15°C dla warzyw i -18°C dla owoców.

Sezon na mrożonki w wyżywieniu dzieci

Pełnowartościowe i smaczne

Od dawna wiadomo, że mrożone warzywa i owoce nie tracą swojej wartości, zwłaszcza że metoda ich zamrażania została znacząco udoskonalona. Obecnie warzywa i owoce mrozi się krótko, ale w bardzo wysokich temperaturach, co pozwala zachować większość cennych składników odżywczych. Ich utrata podczas blanszowania (sparzenia produktów przed mrożeniem) i zamrażania jest naprawdę niewielka. Specjaliści oceniają, że w procesie przygotowania mrożonki straty witaminy C wynoszą ok. 40 proc., B1 – 20 proc., B2 – 10 proc., a karotenu – 5 proc. To wyniki porównywalne z naturalnymi stratami, z jakimi mamy do czynienia w przypadku świeżych owoców czy warzyw w czasie tzw. obrotu towarowego (transport, magazynowanie itd.). Mrożone brokuły czy truskawki zachowują nie tylko witaminy i minerały, ale również bardzo dla nas ważne barwniki: chlorofile i karotenoidy, chroniące przed wieloma chorobami. Nie zmienia się też ich smak i konsystencja, co jest ważne w przypadku wybrednych podniebień małych dzieci. Inną zaletą mrożonek, szczególnie istotną w przypadku zbiorowego żywienia jest fakt, że produkty te są już umyte i obrane, co znacznie skraca czas przygotowania posiłku – po wyjęciu z zamrażarki wystarczy wrzucić je do wrzącej wody i zagotować.

Zapamiętaj!

  • Wartości odżywcze owoców i warzyw lepiej się zachowują, kiedy przed mrożeniem produkty są blanszowane.
  • Zdrowsze i bardziej wartościowe są warzywa mrożone niż konserwowane.

Jak przechowywać?

Podstawowym problemem w przypadku mrożonych warzyw i owoców jest ich odpowiednie przechowywanie. Rozmrożone produkty nie nadają się do ponownego zamrożenia, gdyż grozi to zatruciem pokarmowym (po rozmrożeniu mrożonki rozwijają się w niej bakterie, szkodliwe dla zdrowia). Dlatego trzeba uważnie przyglądać się mrożonkom już podczas ich zakupu, a następnie zadbać o prawidłowe ich przechowywanie w magazynie.

Warto mieć stałego i sprawdzonego producenta oraz dostawcę mrożonych produktów. Tylko wtedy będziemy mieć gwarancję, że produkt podczas produkcji i transportu nie uległ uszkodzeniu, a przez to rozmrożeniu i zepsuciu. Mrożonki muszą być bowiem utrzymywane w stanie zamrożenia od momentu wyprodukowania, przez magazynowanie, transport i składowanie w sklepie, aż po przechowywanie w kuchennej zamrażarce. Dobrze utrzymana mrożonka powinna mieć suche opakowanie, nie pokryte szronem, jej zawartość powinna być twarda i nie zlepiona w bryły.

W lodówce mrożonki można przechowywać do 14 godzin, a w zamrażalniku nawet rok. W temperaturze pokojowej, tuż przed gotowaniem, mrożonki można trzymać maksymalnie 3 godziny.

Sezon na mrożonki w wyżywieniu dzieci
Oceń artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here