Logistykę można nazwać kołem zamachowym gospodarki. Jednocześnie branża nie zawsze jest postrzegana w zielonych barwach, ponieważ niewiele mówi się o nowoczesnych rozwiązaniach, czy też podejściu ekologicznym firm z sektora.
Eksperyment społeczny
Angażując się w ochronę środowiska, Grupa Raben chciała jednocześnie stworzyć przekaz atrakcyjny dla całych rodzin. Liczby i specjalistyczne dane taką opowieścią nie są, bo przemawiają głównie do ekspertów oraz statystyków. Rodzice oczekują czegoś innego: chcą zrozumieć, dlaczego wysiłki proekologiczne są istotne. Wymagają przekazu, który przemówi w sposób osobisty, osadzonego w lokalnym kontekście.
Od strony psychologicznej myślenie o ekologii często wiąże się z myśleniem o przyszłości. Wskazuje na rozsądną konsumpcję, mądre gospodarowanie zasobami z myślą o kolejnych pokoleniach. Aby przekonać, że wszyscy mamy wpływ naszą planetę zaproszono do współpracy rodziców z dziećmi, dzięki którym przeprowadzono prosty eksperyment społeczny.
We współpracy z psychologiem i pedagogiem szkolnym poproszono dzieci, aby narysowały, jak wyobrażają sobie swoje szczęśliwe chwile rodzinne. Następnie efekt przedstawiono rodzicom. Najciekawszym momentem nagrania eksperymentu są emocje rodziców, zanim jeszcze badacze pokazali im gotowe rysunki. Na ich twarzach widać ciekawość, ale i niepewność. Rozważają w myślach, co też ich dzieci uważają za szczęśliwe rodzinne chwile. Może będzie to coś oryginalnego, wyszukanego, niedostępnego?
Tymczasem okazało się, że ponad 90% dzieci identycznie wyobraża sobie swoje szczęśliwe chwile z rodziną. W dobie smartfonów, ekranów i technologii prawie na każdym rysunku widnieją drzewa. Synonimem szczęśliwych rodzinnych chwil jest dla dzieci czas spędzony w otoczeniu przyrody.
Rodziny reprezentowały różne style życia. Mimo to wszystkie dzieci zwróciły uwagę na rzeczy, które dorosłym, bez względu na krąg kulturowy, umykają w codziennym zabieganiu. Takie, jak choćby spacer w lesie – dla wielu strata czasu.
W 1982 roku ministerstwo rolnictwa Japonii promowało znaną w tym kraju od dziesięcioleci sztukę Shinrin-yoku, czyli leśną terapię. Cel był jeden: zachęcić przemęczonych i zestresowanych Japończyków do spędzania czasu w lesie. Ministerstwo postanowiło sprawdzić, czy kontakt z lasem przynosi mierzalne korzyści zdrowotne.
W badaniu wzięło udział 280 osób. Część z nich spacerowała po lesie, część po mieście. U wszystkich trzykrotnie mierzono ciśnienie krwi, poziom kortyzolu, adrenaliny oraz tętno. Pierwszy pomiar następował po obudzeniu, drugi na początku spacerów, trzeci po ich zakończeniu. Ciśnienie oraz poziom hormonów stresu spadły tylko u grupy spacerującej po lesie.
Profesor Mary S. Rivkin z Uniwersytetu w Maryland zauważyła, że otwarta przestrzeń i niejednoznaczne kształty rozwijają u dzieci zdolność asocjacji, czyli jednoczesnego kojarzenia kilku różnych bodźców: zapachów, obrazów, dźwięków.
Biznes napędza społeczną odpowiedzialność
Bardzo często działania społecznie odpowiedzialne stanowią w firmach zupełnie osobny segment, w myśl zasady, że CSR to jedno, a zysk – drugie. Natomiast obie te wartości mogą być, a wręcz powinny być, ze sobą powiązane. Wtedy wszyscy pracownicy i menedżerowie naturalnie angażują się w pomoc. Bez takiego połączenia wysiłki społeczne po jakimś czasie stracą wsparcie wewnątrz firmy. Grupa Raben w 2015 wypracowała spójną strategię zaangażowania społecznego opartą na dialogu z pracownikami i społecznościami lokalnymi. Do jej głównych obszarów należą: bezpieczeństwo drogowe, edukacja logistyczna oraz właśnie ekologia.
Cel społeczny, jakim jest ochrona środowiska, powiązano właśnie z funkcjonowaniem firmy.
Raben cały czas inwestuje w nowoczesną flotę, która spełnia najnowsze europejskie normy spalania. W Polsce Grupa dysponuje ponad 500 tys. m2 powierzchni magazynowych i prowadzi 53 oddziały, w których wprowadza standardy pomagające chronić przyrodę oraz naturalne zasoby. Firma stara się też neutralizować negatywny wpływ na środowisko organizując wspólnie ze swoimi klientami akcje nasadzania drzew. Ekologiczne inicjatywy Raben zostały opisane na stronie www.eco2way.com .
Marka zachęca też rodziców do wspólnego dbania o środowisko, w myśl idei, że wszyscy mamy wpływ na świat, który nas otacza. Organizuje konkurs, a zadanie polega na tym, by na fan page’u marki pod postem konkursowym umieścić zdjęcie pokazujące, jak rodzice wspólnie z dzieckiem lub dziećmi dbają o ekologię.
Wraz ze zdjęciem należy przesłać odpowiedź na pytanie:
Dlaczego ekologia i troska o środowisko jest dla Was ważna?
Najbardziej kreatywne odpowiedzi (mile widziane również polubienie i udostępnienie konkursu) będą miały szansę na nagrody. Konkurs zaczyna się 4 czerwca i trwa do 22 czerwca 2018 roku. Rozstrzygnięcie nastąpi na fan page’u marki Raben 28 czerwca.
dobrze, że prowadzone są takie akcje przez różne firmy czy znane osoby, oczywiście pod nadzorem. dzieci inaczej postrzegają świat niż dorośli i trzeba pomagać w komunikacji i współpracy ludzi. dzieci łatwiej uczą się takich ekologicznych spraw niż dorośli.
Takie akcje proekologiczne skierowane do całej rodziny są bardzo potrzebne,a dzieci jeśli w prosty zabawny sposób dowiedzą się jak być eko,to to przyniesie w przyszłości same korzyści.Oby jak najwięcej firm przeprowadzało takie proekologiczne akcje w śród najmłodszych dzieciaków.