Przedszkolny savoir – vivre

2

Znajomość dobrych manier przez dzieci korzystnie wpływa na atmosferę w grupie i relacje między rówieśnikami. Dobre maniery to nic innego jak umiejętność wyrażania życzliwości, szacunku wobec innych i panowania nad emocjami. To znajomość obowiązujących zwyczajów i form towarzyskich.

Przedszkolny savoir – vivre fot. Fotolia.com
fot. Fotolia.com

W procesie kształtowania umiejętności kulturalnego zachowania w życiu codziennym najważniejszą rolę odgrywają rodzice. Dzieci przez obserwację domowników uczą się sposobów komunikacji, zachowania i reagowania. W przedszkolu nauka dobrych manier to przede wszystkim przekazywanie wiedzy na temat reguł grzecznościowych obowiązujących w grupie rówieśniczej i w stosunku do osób dorosłych (np. mamy, taty, wychowawcy). To także kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach.

Naukę przedszkolnego savoir-vivre’u warto rozpocząć jak najwcześniej. Warto przy tym pamiętać, że podstawowym warunkiem przyswajania reguł kulturalnego zachowania jest ich systematyczne powtarzanie. Ćwiczenie nowych umiejętności w czasie codziennych przedszkolnych aktywności (np. podczas posiłków, w zabawie), słuchanie opowiadań, omawianie historyjek, oglądanie tematycznie związanych bajek z pewnością będzie wzmacniać pozytywne zachowania. Aby cyklicznie zapoznawać najmłodszych z zasadami „bon ton” warto stworzyć autorski program wychowawczy z zakresu edukacji kulturalno-społecznej, który dostosowany będzie do potrzeb i wieku danej grupy przedszkolnej. Działania realizowane przez rok przedszkolny ułatwią dzieciom zapamiętanie podstawowych zasad dobrego zachowania.

Proszę, przepraszam, dziękuję

Umiejętność posługiwania się zwrotami grzecznościowymi to jeden z podstawowych celów. Dziecko powinno rozumieć znaczenie tych słów i wiedzieć, kiedy należy ich używać. Sporo dzieci przychodzących do przedszkola nie ma wcześniej styczności z grupą rówieśniczą (stąd nie potrafi się dzielić zabawkami). W przedszkolu maluchy mają szansę poznania zasad współdziałania i używania słów „proszę” i „dziękuję”, nauczenia się tego co wolno, a co nie jest akceptowane, dzielenia się. Warto dziecku pomóc w rozpoznawaniu i nazywaniu odczuwanych emocji (złości, gniewu, radości, szczęścia, wstydu, strachu). Podjęcie próby radzenia sobie z nimi będzie dla rozwoju dziecka bardzo cenne.

Podstawy komunikacji

Dobrze jest zapoznać dzieci z pozytywnymi wzorcami zachowania w sytuacjach społecznych. Można zacząć od nauki witania się z nowopoznanymi osobami, przedstawiania się, mówienia: „dzień dobry”, „cześć”, „do widzenia”. Ważne są nie tylko słowa, ale też gesty (mowa ciała). Od początku należy maluchom przekazywać informacje, jaka postawa jest wyrazem szacunku wobec drugiej osoby, a jaka lekceważenia. Rozumienie i czytanie mowy ciała to bardzo ważny element komunikacji międzyludzkiej, dlatego należy zwracać na niego uwagę.

Przedszkolny savoir – vivre fot. Fotolia.com
fot. Fotolia.com

O zachowaniu przy stole

W przedszkolu warto utrwalać zasady wspólnego kulturalnego spożywania posiłków. Przedszkolak powinien pamiętać, że jemy przy stole, nie przemieszczamy się z jedzeniem, nie mówimy z pełnymi ustami. Można też wprowadzić treści dotyczące nakrywania, podawania do stołu, sprzątania po posiłkach, posługiwanie się sztućcami (np. prawidłowego trzymania łyżki i widelca).

Zasady zachowania higieny

Każdy maluch powinien wiedzieć, kiedy trzeba myć rączki. Choć to brzmi banalnie, wyrobienie w dziecku zasad higieny osobistej jest bardzo istotne. W nauce ważna jest powtarzalność i regularność danej czynności. Dobrze, jeśli dzieci będą kojarzyły mycie rąk z spożywaniem posiłków i korzystaniem z przedszkolnej toalety. W przekazywanych zasadach savoir-vivre’u warto zawrzeć treści dotyczące również wyglądu (powinien być schludny, a ubrania czyste).

Nauczenie przedszkolaków dobrych manier nie zawsze jest proste, zwłaszcza jeśli zasady dobrego zachowania nie są utrwalane w domu. Warto jednak podjąć trud, ze względu na korzyści , które mogą wyniknąć dla grupy. Dzieci znające zasady „bonton” częściej przestrzegają norm społecznych , odczuwają potrzebę bycia miłymi dla innych osób, budują pozytywne relacje z rówieśnikami .
Przedszkolny savoir – vivre
5 (100%) Głosy: 10

2 KOMENTARZE

  1. To dzielenie się zabawkami na początku w przedszkolu jest nieco kłopotliwe. Często dzieci akurat w jednym momencie pragną się pobawić dokładnie jedną zabawką. To jest okazja do nauczenia dzielenia się i używania słów ” proszę” i „dziękuję”.

  2. Watro uczyć dzieci dobrych manier,a dobre maniery w zachowaniach społecznych i umiejętność posługiwania się zwrotami grzecznościowymi wszędzie się przydają i w przyszłości zaowocują najbardziej.Jeśli dzieci w domu nie są uczone dobrych manier,to opiekunowie w placówkach mają o wiele trudniej jednak warto wyjść naprzeciw temu wyzwaniu i uczyć dzieciaki szacunku i dobrych manier.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code