Przedszkole bez zabawek

3

Dzieci, które nie mają zbyt wielu zabawek, więcej rozmawiają, bardziej się ze sobą integrują. Dzięki temu jako dorośli łatwiej nawiązują kontakty społeczne z innymi. Co ciekawe: rzadziej ulegają też nałogom!

Przedszkole bez zabawek

„Przedszkole bez zabawek” to pomysł dwojga pedagogów z niewielkiego Weilheim w Bawarii. 11 lat temu Elke Schubert i Rainer Strick zrealizowali go po raz pierwszy w przedszkolu w Penzbergu. Cel: zapobieganie uzależnieniom dzieci typowym dla wieku przedszkolnego (smartfony, telewizja, gry komputerowe). Akcja szybko się rozpowszechniła. W Polsce, szczególnie w dużych miastach, istnieją pedagodzy, którzy podjęli się wyzwania i urządzili dzieciom takie właśnie przedszkole, szukając alternatywy dla… kilogramów chińskiego plastiku. Wprowadzili oni innowację pedagogiczną, której głównym celem jest zapobieganie uzależnieniom.

NOWA KONCEPCJA PRZEDSZKOLA

W przedszkolu bez zabawek szuka się alternatyw dla popularnych form pracy z wychowankami. Zmienia się też koncepcja pracy nauczyciela, bo – zgodnie z ideą programu – ma on jedynie czuwać nad bezpieczeństwem swoich podopiecznych. Pomysł polega na tym, że przedszkolaki bawią się same, bez ingerencji i pomocy pedagoga. Idea nawiązuje do czasów, w których dzieci nie miały zabawek i musiały same organizować sobie zajęcie. I nie tylko uczyły się walczyć z nudą – rozwijały też kompetencje miękkie. Same decydowały, kto ma jaką rolę w grupie, kto przewodzi, a kto się podporządkowuje. Kto jest inicjatorem zabaw, a kto tylko wykonawcą. Pomysł opiera się na tym, że neguje się konwencjonalne zabawki, które nie rozwijają wyobraźni i inwencji dziecka – trzymając w ręku kolorowy przedmiot maluch bardzo często nie wie, co można z tym gadżetem zrobić.

ALTERNATYWA DLA KOLOROWEGO PLASTIKU

W ramach alternatywy dzieci przynoszą do placówki rzeczy, przedmioty, materiały codziennego użytku, które ich w jakiś sposób zafrapowały i które pozwalają, aby zrobić z nich coś samodzielnie. Mogą się tu znaleźć pudełka, kartony, butelki szklane i plastikowe, kubeczki, papierowe talerze. Dzięki wrodzonej inwencji twórczej przedszkolaki potrafią wyczarować z tych pozornie bezużytecznych rekwizytów wiele wspaniałych rzeczy. I tu wyraźnie widać podział ról ze względu na płeć. Dziewczynki chętnie wykorzystują do zabawy stare guziki, tasiemki, wstążki, serwetki, apaszki czy inne materiały tekstylne. Robią z nich najczęściej lalki i ubranka oraz całe wyposażenie dla nich. Alternatywą jest też dla nich wycinanie i kolorowanie lalek na tekturze oraz przygotowywanie dla nich ubranek z papieru. Inaczej działają chłopcy, którym, w momencie, gdy zabraknie plastikowych samochodzików, wystarczy dać pudełka – a zrobią z nich kolorowe pojazdy. Wszystkie rekwizyty przedszkolaki wykonują samodzielnie, pedagog czuwa jedynie nad całością i interweniuje w sytuacji, kiedy jego podopieczni nie są sobie w stanie sami z czymś poradzić.

Przedszkole bez zabawek
4.6 (91.11%) Głosy: 9

3 KOMENTARZE

  1. Dla wielu dzieci brak zabawek to na pewno szok. Nie wszystkie zabawki są też takie złe bo są też takie kreatywne. Brak zabawek zmusza do działania czy do zabawy. Zobaczymy czy przyjmie się to w polskich placówkach.

  2. Sama idea przedszkola bez zabawek to super pomysł. Oczywiście będzie to szok dla milusińskich i wymaga to pełnego zaangażowania wychowawców, ale wydaje mi się, iż jest to warte tego wysiłku z obu stron. Uruchomi to pokłady kreatywności głęboko przykryte papką gadżetów i elektroniki, pozwoli na integrację z innymi i wyzwoli chęć tworzenia czegoś z niczego. Warto zaryzykować. Ja bym posłał tutaj swoje dzieci.

  3. Bardzo jestem ciekaw tej nowej koncepcji naukowców „przedszkole bez zabawek” i wydaje mi się ,że jest to słuszne podejście do wychowania dzieci.Pamiętam z dzieciństwa,że nie mieliśmy w PRL zbyt dużo zabawek i zawsze z przyjemnością wychodziło się z domu aby pobawić się z rówieśnikami.Jeśli ta koncepcja przedszkola bez zabawek się przyjmie,to będzie to z pożytkiem dla dzieciaków,a początkowe opory spowodowane przyzwyczajeniem dzieciaków do całego mnóstwa zabawek wszelkiego typu jakie dzieciaki obecnie posiadają.Brak zabawek wymusi na opiekunach aby w początkowym okresie tego programu pomóc dzieciakom w bliższych kontaktach między dziećmi oraz do kreatywnego wymyślania wspólnych zajęć i zabaw najlepiej na świeżym powietrzu.

Skomentuj Mariola Anuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code