Pomoce logopedyczne dla żłobka i przedszkola

0

Pomoce dydaktyczne, w tym pomoce logopedyczne, to podstawowe wyposażenie każdego żłobka i przedszkola. Dobór odpowiednich materiałów edukacyjnych jest szczególnie ważny w przypadku organizacji zajęć specjalistycznych, które mają na celu stymulowanie rozwoju dziecka i niesienie mu pomocy w obszarach, gdzie występują nieprawidłowości rozwoju.

Przemyślane pomoce dydaktyczne mogą być wykorzystywane zarówno podczas terapii pedagogicznej, jak i zajęć logopedycznych. Pomoce logopedyczne – warto korzystać zarówno w sposób tradycyjny (zgodnie z instrukcją), jak i twórczy (mogą stanowić podstawę do zabaw i ćwiczeń stworzonych na potrzeby konkretnego dziecka).

fot. Fotolia.com Pomoce logopedyczne dla żłobka i przedszkola
fot. Fotolia.com

Pomoce logopedyczne

Celem terapii logopedycznej jest kształtowanie prawidłowej mowy dziecka. Podejmowane oddziaływania mają służyć korygowaniu zaburzeń i zapewnieniu lepszego rozwoju mowy pod względem fonetycznym, leksykalnym i gramatycznym. Terapię logopedyczną zawsze poprzedza diagnoza. Pozwala ona na ocenę rozwoju mowy i kompetencji komunikacyjnych dziecka. Narzędzia wykorzystywane w diagnozie to testy do badania mowy. Specjalista dobiera odpowiedni test w zależności od rodzaju badania (badanie artykulacji, sprawności językowej, słuchu fonemowego, kinestezji artykulacyjnej, płynności i prozodii mowy). Wiele pomocy skonstruowanych w celach diagnostycznych z powodzeniem znajduje swoje zastosowanie podczas terapii. Do takich pomocy można zaliczyć pomoce obrazkowe (np. Test do badania słuchu fonemowego, 100-wyrazowy test artykulacyjny, wydawnictwo Komlogo).

Ćwiczenia logopedyczne

W celu badania i usprawniania aparatu mowy można sięgnąć po zestawy do ćwiczeń logopedycznych (np. Buźki – zabawa logopedyczna, wyd. Harmonia; Articula – program ćwiczeń aparatu mowy z lusterkiem), które żmudną naukę zamienią w miłą zabawę. W równie skuteczny i atrakcyjny sposób warto usprawniać funkcje oddechowe. Tradycyjne wiatraczki piórka, bańki, można wzbogacić o dmuchajki, balonowe wyścigówki, różnego rodzaju gry oddechowe (np. grę Lotto polegającą na przesuwaniu piłeczki po planszy siłą podmuchu, grę Turbino Gonge wspomagającą naukę kontroli nad siłą i kierunkiem oddechu). Sposób utrwalania wywołanych głosek zależy od pomysłowości logopedy. Dzieci najbardziej lubią naukę przez zabawę, więc zasadne jest wzbogacenie gabinetu o ciekawe gry logopedyczne (np. Dżdżownica Żaneta – sz, ż, cz, dż, Pszczółki Lotniczki – l, Sadzawka – s, z, c, dz, Piotruś logopedyczny, wydawnictwo Komlogo).

Każdemu logopedzie przydadzą się również pomoce językowe, choćby logopedyczne zbiory wyrazów i zdań, opowiadania, teksty piosenek, zagadki (np. Dlaczego ryba w stawie pływa?; Jak żyrafa szyję myje? – wydawnictwo Palatum) utrwalające w zabawnej formie konkretne głoski. Pomocne w diagnostyce i prowadzeniu terapii są programy multimedialne (np. Programy logopedyczne EduSensus; Wspomaganie rozwoju EduSensus, Multimedialny Pakiet Logopedyczny wydawnictwa Komlogo). Warto też wykorzystywać zasoby internetu (np. www.mimowa.pl, wystarczy się zalogować i korzystać z ciekawych, zabawnych i lubianych przez dzieci gier i zabaw logopedycznych).

fot. Fotolia.com Pomoce logopedyczne dla żłobka i przedszkola
fot. Fotolia.com

Wspomaganie rozwoju – reedukacja

Terapia pedagogiczna, dawniej określana reedukacją, ma na celu niesienie pomocy dzieciom, u których zauważa się różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Prowadzący zajęcia terapeuta dobiera metody, które korygują, wspierają i stymulują naturalny rozwój malucha. Większość działań terapeutycznych opiera się na angażowaniu wielu zmysłów (np. wzroku, dotyku, słuchu). Indywidualne potrzeby dziecka (podyktowane rodzajem występujących nieprawidłowości) warunkują dobór odpowiednich pomocy dydaktycznych. Biorąc to pod uwagę warto wyposażyć przedszkole w środki dydaktyczne, które będą wspierać rozwój różnych umiejętności dzieci. Z pewnością powinny znaleźć się materiały rozwijające umiejętności manualne i koordynację wzrokowo-ruchową. Do takich pomocy należą labirynty manipulacyjnyjne i różnego rodzaju „nawlekanki” (np. koraliki, sznurowanki – ubieranki, sznureczkowe obrazki, kartonowe wyszywanki). Dzieci mogą też ćwiczyć podstawowe umiejętności układając dowolne klocki (np. według wzoru, sortując je, budując z nich konstrukcje lub szeregi z zachowaniem sekwencji).

Zmysł dotyku rozwiną pomoce różniące się fakturą (np. fakturowe maty, woreczki) lub kształtem (np. płaskie układanki składające się z elementów takich jak zwierzątka, figury geometryczne, litery, które należy dopasować do kształtów umieszczonych na tabliczkach). Do pomocy usprawniających percepcję wzrokową należeć będą przestrzenne figury geometryczne różniące się kolorem i wielkością. Z takich elementów dziecko może tworzyć zbiory, dobierać w pary figury charakteryzujące się określoną cechą, rozpoznawać w szeregach zmiany ilościowe i jakościowe. Do rozwijania percepcji wzrokowej przydadzą się puzzle, domino, gry oparte na porównywaniu i dopasowywaniu elementów, gry ćwiczące spostrzegawczość (np. 1, 2, 3! Szukam! wyd. Egmont).

Pomocne okażą się historyjki obrazkowe, które warto wykorzystywać nie tylko do rozwijania spostrzegawczości, ale także funkcji językowych (np. umiejętności opowiadania) i myślenia przyczynowo-skutkowego. Do usprawniania percepcji słuchowej świetnie nadają się pomoce logopedyczne. Warto sięgać po materiały z przygotowaną ścieżką dźwiękową (np. Świat dźwięków – zestaw do ćwiczenia percepcji słuchowej i rozwijania koncentracji; Co to? Kto to? Ćwiczenia i zabawy z dźwiękiem, Zwierzaki. Zabawy z obrazem i dźwiękiem, producent Seventh Sea).

Zrób to sam

Nie wszystkie pomoce dydaktyczne trzeba kupować. Wiele z nich można zrobić samemu. Warto pamiętać, że od wiedzy i inwencji twórczej terapeuty zależy atrakcyjność i skuteczność działań specjalistycznych.

Pomoce logopedyczne dla żłobka i przedszkola
5 (100%) Głosy: 2

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code