Płaskostopie u dzieci – ćwiczenia profilaktyczne

3

Wiele maluchów ma platfusa. Ale nawet jeśli ich stópki są zdrowe, warto na zajęciach gimnastycznych poćwiczyć ich mięśnie, by nabrały prawidłowych kształtów.

Stopy nowo narodzonego dziecka przypominają pulchne bochenki chlebka. Są jeszcze zupełnie niewykształcone, gdyż mają tzw. płaskostopie fizjologiczne (do 2. roku życia). Oznacza to, że mięśnie ich stóp są jeszcze słabe. Dopiero w wieku 3-4 lat w stopach wykształca się sklepienie podłużne (wgłębienie na linii palce-pięta), potem poprzeczne. Ostateczny kształt osiągają w wieku nastoletnim. Długie formowanie się stopy sprawia, że rozwój jej może pójść w złym kierunku i przemienić się np. w płaskostopie.

Płaskostopie u dzieci – ćwiczenia profilaktyczne fot. Fotolia.com
fot. Fotolia.com

CO TO JEST PŁASKOSTOPIE – PLATFUS?

Płaskostopie polega na obniżeniu i spłaszczeniu sklepienia podłużnego stopy (linia pięta-palce) lub łuku poprzecznego. Wtedy cała stopa przylega płasko do ziemi, zamiast przyjąć kształt łuków. Dwa z nich powinny przebiegać między 3 punktami: piętą, pierwszą i piątą kością śródstopia, trzeci – poprzeczny, powinien być prostopadły do podbicia. Stopa bez wykształconych łuków jest mniej odporna na wstrząsy, łuki amortyzują bowiem chód. Dlatego platfus prowadzi czasem do problemów z kręgosłupem. Na płaskostopie cierpi prawie 30 procent dzieci. Przyczyną platfusa jest często niewydolność ścięgien lub więzadeł. Są niewydolne, bo nie miały szansy „ćwiczyć”: dzieci coraz rzadziej chodzą boso, często od małego noszą wyprofilowane buty, mają mało ruchu i nie uprawiają sportu. Płaskostopiu można na szczęście zapobiec, dlatego warto podczas zajęć gimnastycznych w żłobku lub przedszkolu zadbać o stopy malca poprzez wprowadzenie odpowiednich ćwiczeń.

GIMNASTYKA MALUCHA

Po pierwsze gimnastyka w placówce powinna odbywać się boso (malec powinien mieć założone skarpetki antypoślizgowe, które zabezpieczą go przed poślizgnięciem się i przed zimnem, a jednocześnie pozwolą na pracę mięśni stopy). Najlepsze ćwiczenia na płaskostopie są bardzo proste, trzeba jednak wykonywać je regularnie.

  • Poproś dzieci, by położyły się na plecach, niech stopami próbują bić brawo. Następnie niech chwycą palcami u stóp woreczki z grochem i zaczną kręci nogami rowerek.
  • Poproś maluchy, by stanęły prosto przy ścianie i paluszkami nóg złapały woreczki. Niech podnoszą je do góry raz jedną nogą, raz drugą (zamiast woreczka możesz wykorzystać chusteczkę, ołówek itd).
  • Poleć, by dzieci stanęły na zewnętrznych krawędziach stóp i przeszły w ten sposób na drugi koniec sali.
  • Dzieci leżąc na plecach unoszą nogi i prostują je. Połóż na ich stopach piłki: niech próbują je utrzymać, a potem podrzucać do góry.
  • Poproś dzieci, by spróbowały zdjąć skarpetki stopami, bez pomocy dłoni.
  • Ustaw maluchy jedno za drugim i zróbcie „węża”, idąc na palcach.
Płaskostopie u dzieci – ćwiczenia profilaktyczne
5 (100%) Głosy: 3

3 KOMENTARZE

  1. Płaskostopie to jedna z tych przypadłości zdrowotnych, które można zdiagnozować bardzo wcześnie i spowodować ćwiczeniami jej eliminację. Powinno to być obowiązkowe coroczne badanie aby szybko i skutecznie przeciwdziałać. Koszt niewielki a skutek zdrowotny gigantyczny. I jest to istotne na całe życie.

  2. Często dzieciaki mają z tym problem. Warto zwrócić uwagę rodzicom jeśli nas coś niepokoi, bo na badaniach profilaktycznych często lekarz pediatra nie zauważa, a rodzic sam też nie ma takiej wiedzy i nie wie, że powinien z dzieckiem ćwiczyć w domu.

  3. Ciężko dzieciaki namówić do ćwiczeń nóg, trzeba im często o tym przypominać i jak już ćwiczą to szybko się zniechęcają. Ważne jest, aby ćwiczyć w takim razie częściej a krócej, a więc kilka razy dziennie, w przedszkolu oraz w domu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code