Pierwszy dzień w przedszkolu

0

Wielu rodziców uważa, że pierwszy dzień w przedszkolu jest kluczowy dla dobrego zaaklimatyzowania się. Warto więc go tak zorganizować, by dziecko w nowym środowisku poczuło się bezpiecznie.

© www.shutterstock.com pierwszy-dzien-w-przedszkolu
© www.shutterstock.com

Od pierwszego dnia bardzo dużo zależy. Chwilom bez mamy towarzyszy dziecięcy stres, często łzy, poczucie osamotnienia. Do tego dochodzą nowe zapachy, nieznane pomieszczenia, nowe zabawki, odmienny rytm dnia, a przede wszystkim nowi ludzie. Stwarzanie sytuacji sprzyjających pokonywaniu nieśmiałości i poczucia niepewności, poznawanie przedszkola, wychowawczyń i rówieśników, integrowanie grupy poprzez tworzenie przyjaznej atmosfery to cele, które warto sobie postawić, myśląc o organizacji pierwszego dnia.

DOBRY POCZĄTEK

Przedszkolny poranek najlepiej zacząć od wprowadzenia dzieci w dobry nastrój. Maluszki poczują się pewniej, jeśli poznają imiona kolegów i koleżanek, a także utrwalą sobie imię pani. Po kilku minutach zabaw dowolnych można z dziećmi przeprowadzić pierwszą aktywność integracyjno-zapoznawczą. Wspólna zabawa pomoże rozładować emocje i stanie się podstawą do budowania więzi między maluchami. Warto pamiętać, że integracja w grupie to bardzo ważny etap rozwoju społecznego i emocjonalnego.

  • Nauczyciel przedstawia siebie i grupową maskotkę (zamiast maskotki może być piłka). Nauczyciel podaje maskotkę dziecku z prawej strony i prosi, aby się przedstawiło. Kiedy dziecko to zrobi, przekazuje maskotkę koledze siedzącemu obok. Warto zachęcać dzieci do aktywnego uczestniczenia w zabawie. Jeśli jednak maluch odmawia udziału, nie należy go zmuszać, lecz dać mu czas na przełamanie wewnętrznych oporów przed udziałem w zajęciach grupowych.
  • Nauczyciel wraz z dziećmi śpiewa piosenkę powitalną. Ta zabawa z pewnością pomoże wszystkim zapamiętać imiona. Najpierw na melodię „Panie Janie” śpiewa nauczyciel: „Witaj Zosiu. Witaj Zosiu. Jak się masz? Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię witamy, bądź wśród nas”. Piosenkę można śpiewać na różne sposoby i dodawać ustalone gesty (np. radosny gest powitania).
WAŻNE:
Nastawienie dziecka w dużym stopniu zależy od tego, jak zostało ono przygotowane przez rodziców do rozłąki i bycia w nowym środowisku. Zwykle kluczem do sukcesu jest przekonanie rodziców, że placówka, którą wybrali, jest odpowiednim miejscem dla ich pociechy. To przekonanie najczęściej budowane jest na bazie wcześniejszych spotkań z dyrekcją, wychowawczyniami, uczestniczeniem w dniach adaptacyjnych.

DZIAŁAMY POZYTYWNIE

Miłym akcentem jest obdarowanie dzieci małą niespodzianką, np. medalem w kształcie słoneczka, na którym będzie napisane imię dziecka. Można też wstawić zdjęcie malucha (wystarczy podczas dni adaptacyjnych zwrócić się do rodziców z prośbą o przesłanie mailem fotografii, następnie je wydrukować i przykleić do medalu). Na odwrocie warto narysować znaczek, który jest przypisany dziecku (taki sam powinien znajdować się przy jego półce i szafce w szatni). Medal dobrze jest zalaminować, gdyż to przedłuży jego żywotność. Dzieci mogą nosić słoneczka przez pierwszy tydzień – to dobry sposób na zapamiętanie swojego znaczka. Przypisany symbol przyda się w różnych przedszkolnych działaniach, np. do oznaczania obecności na specjalnej tablicy, z którą można zapoznać dzieci podczas zajęć popołudniowych. ROZMOWY O PRZEDSZKOLU Kiedy dzieci poczują się pewniej, można przeczytać im wierszyk lub opowiadanie na temat przedszkola. Dobór utworu zależy od pytań, jakie chcemy zadać dzieciom. Warto rozmowę wzbogacić ilustracjami, które przedstawiają typowe przedszkolne sytuacje (np. dzieci się bawią, jedzą posiłek, sprzątają zabawki). Kolejny krok zależy od tego, jak bardzo dynamiczna jest grupa. Jeśli dzieci są skupione na zadaniu, można zachęcić je do kolorowania obrazków. Kolorowanki powinny nawiązywać do opowiadania i ilustracji, które były wcześniej wykorzystywane. Z rysunków dobrze jest ułożyć plan dnia. Można prace przyczepić klamerkami do sznurka lub do specjalnie przygotowanego zegara na ścianie. Kiedy następuje przejście do kolejnego etapu dnia, nauczyciel, będzie przesuwać wskazówkę. „Wizualizacja czasu” pozwala dzieciom orientować się w rytmie dnia, co daje im poczucie przewidywalności tego co będzie się działo, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo.

  • W przypadku dzieci bardziej ruchliwych, kolorowanie należy poprzedzić kolejną zabawą integrującą, np. „Ja, Ty, My”. Dzieci poruszają się po sali zabaw do słyszanego akompaniamentu. Na ustalony sygnał tworzą pary i zatrzymują się. Następnie wskazują na siebie, mówiąc „Ja”, potem na kolegę, mówiąc „Ty”’, następnie chwytają się za ręce i razem krzyczą „My”. Zabawa kształtuje w dzieciach poczucie wspólnotowości.

ZWIEDZAMY PRZEDSZKOLE

Choć większość dzieci po dniach adaptacyjnych orientuje się w topografii przedszkola, warto przypomnieć maluszkom, gdzie znajdują się ważne pomieszczenia.

  • Zwiedzanie przedszkola można rozpocząć od zabawy porządkowej „Gąski”. Dzieci swobodnie poruszają się po całej sali. Na sygnał ustawiają się w rzędzie za wskazanym dzieckiem i maszerują za nim „gęsiego”. Tak ustawione przechodzą do łazienki, sali gimnastycznej, sal zabaw pozostałych grup przedszkolnych, następnie do szatni.
  • Przy sprzyjającej pogodzie zwiedzają także przedszkolny ogród i bawią się na placu zabaw. Na świeżym powietrzu można przeprowadzić zabawę pt. „Rzeka i drzewa”. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Pierwsza grupa (drzewa) dostaje zielone szarfy lub opaski, druga grupa (rzeka) niebieskie. Dzieci udające drzewa stoją w miejscu, unoszą ręce do góry i szumią, natomiast dzieci udające rzekę chwytają się za ręce i biegną między drzewami udając rwącą wodę. Następuje zamiana. Zabawa ta dostarcza maluchom wiele radości i uczy zmiany ról.

MIŁE ZAKOŃCZENIE

Pierwszy dzień zwykle przebiega spokojnie. Dzieci kierowane ciekawością i potrzebą poznania traktują wizytę w przedszkolu jako atrakcję, która urozmaica codzienność. Nawet jeśli z czasem pojawi się kryzys, bardzo ważne są wrażenia wyniesione z pierwszego dnia pobytu. Są one istotne zarówno dla dziecka, jaki i dla jego opiekunów. Kiedy zatem rodzice odbierają pociechę, warto tak zorganizować pracę, by móc im przekazać kilka ciepłych słów na temat pobytu dziecka w placówce, np. opowiedzieć, co robiło (pokazać rysunki), pochwalić za samodzielność.

Konsultacja: Alina Raplewicz, psycholog

Pierwszy dzień w przedszkolu
5 (100%) Głosy: 1

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code