Nauka języka angielskiego w przedszkolu

2

Rodzice często wahają się, w jakim wieku ich dziecko powinno rozpocząć naukę języka angielskiego. Czy przedszkole to odpowiedni moment?

Nauka języka angielskiego w przedszkolu
© athomass – Fotolia.com

Okazuje się, że tak! Małe dzieci błyskawicznie uczą się obcych języków, a ich umysły są niezwykle chłonne i pozwalają na bardzo łatwe przyswajanie wiedzy. Dlatego warto przekonać rodziców bardzo małych dzieci (dwuletnich czy nawet rocznych), aby zdecydowali się na nauczanie swoich pociech np. angielskiego. Jest udowodnione, że nauka języka obcego wspomaga rozwój intelektualny dziecka, w jego mózgu tworzą się wówczas nowe połączenia neuronowe. Małe dziecko jest w stanie lepiej opanować wymowę niż dorosły człowiek – chodzi oczywiście o akcent i intonację języka. Dziecku przychodzą one naturalnie i zapisują się w pamięci trwałej.

Sprawdzone metody

Nasz rynek oferuje obecnie wiele możliwości nauczania dzieci, w grę wchodzą tu bardzo różne metody. Najsłynniejsza z nich to ta opracowana przez lingwistkę Helen Doron, którą poleca się nawet dla kilkumiesięcznych maluchów. Metoda polega na uczeniu języka podczas zabawy, gimnastyki czy śpiewania: dzieci pokazują na części ciała nazywając je po angielsku lub naśladują zwierzątka, również używając angielskich nazw. Trudno bowiem oczekiwać, że dwulatek po przedszkolnym kursie będzie płynnie mówił w obcym języku, na pewno jednak może zapamiętać angielskie czy francuskie nazwy kolorów, zwierzątek czy przedmiotów codziennego użytku. Inna popularna w Polsce metoda to Musical Babies, czyli nauka przez śpiew i taniec, działająca w sumie na podobnych zasadach. Doświadczenie pokazuje bowiem, że maluchy najlepiej uczą się „przy okazji”.

Uczyć skutecznie

Warto jednak pamiętać, że istnieje kilka prawd uniwersalnych, które należy przyjąć za pewnik przy wyborze metody nauczania, na jaką zdecydujemy się w naszej placówce. Przede wszystkim trzeba więc pozyskać opinie i rekomendacje nauczyciela czy szkoły, na którą się decydujemy. Sprawdzić, na miarę możliwości, w jakiej atmosferze odbywają się zajęcia. Warto, aby w nauczaniu bardzo małych dzieci w jakimś stopniu mogli uczestniczyć rodzice, a to będąc przy dziecku podczas zajęć, a jeśli to nie jest możliwe – aby otrzymywali od nauczyciela materiał w formie kart, płyt czy książeczek do wykorzystania w domu. Połóżmy nacisk, aby zatrudniany przez nas specjalista zapewnił to naszym klientom.
Należy zatrudnić też takiego pedagoga, który po prostu lubi dzieci, ma do nich serce, a zajęcia prowadzi z przyjemnością. No i oczywiście stawia na „zagłębianie” dzieci w język, czyli podczas lekcji nie używa języka polskiego. Dbajmy o to, aby zatrudniany przez nas nauczyciel pod żadnym pozorem nie stresował dziecka, bo może je tylko zniechęcić do nauki języka obcego oraz do nauki w ogóle. Raczej więc niech stawia na zabawy muzyczne, gry planszowe czy karty edukacyjne, które pozwolą naszym podopiecznym na efektywniejszą naukę. Dobry pedagog będzie też uwzględniał indywidualne zdolności językowe każdego malucha i dobierał do nich odpowiednie metody pracy. Pamiętajmy też o najważniejszym – o doborze odpowiedniej grupy wiekowej. Zorganizujmy zajęcia tak, aby nasi podopieczni uczyli się w środowisku rówieśniczym.

Zdaniem eksperta

Neurologowie wiedzą, że nawet mózg rocznego dziecka jest w stanie zaakceptować strukturę każdego języka świata, tworząc właściwe i szybkie połączenia neuronowe. Moje 15-letnie doświadczenie podpowiada, że nawet dziecko, które nie mówi jeszcze w języku ojczystym, w naturalny sposób przyswaja każdy inny, tworząc sobie drogę do poznawania systemów językowych. Ucząc się, staje się silniejsze i pewniejsze siebie, ponieważ doświadczyło już innej sytuacji językowej, co zaowocuje w przyszłości. Takie też przykłady napotykam codziennie, edukując oraz obserwując dwujęzyczne dzieci.

Edyta Smolińska, dyrektor szkoły dla dzieci Dolphin

Nauka języka angielskiego w przedszkolu
5 (100%) Głosy: 10

2 KOMENTARZE

  1. Na pewno warto zacząć naukę języka barzdo wcześnie. Ja obawiam się jednak sytuacji, w której dziecko nie zna ojczystego języka, a uczy się już języka obcego. Dziecko może mieć potem problem z nazwaniem różnych rzeczy, bo na wiele przedmiotów będzie znało dwie lub więcej nazw. Gdzieś czytałam, że aby dziecko szybciej zaczęło mówić należy zawsze tak samo nazywać przedmioty, np. na pluszową zabawkę mówić „miś”, a nie raz „miś”, „misiek”, „pluszak” itp. Czyli inne spojrzenie na rozwój dziecka.

  2. Małe dzieci bardzo szybko się uczą i dotyczy to także języków,dlatego warto je uczyć języka angielskiego ale nie tylko już w przedszkolu.Wczesne rozpoczęcie nauki języka pomoże mu go opanować i pozwoli poczuć się bardziej pewnym siebie w posługiwaniu się językiem obcym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code