Nauczycielu, ucz się, ucz!

0

W szkoleniach można wybierać i przebierać, byle tylko wystarczyło czasu. I pieniędzy.


nauczycielu-ucz-sie-ucz
Masz ukończone studia pedagogiczne i pracujesz w przedszkolu już od kilku lat, czyli masz wiedzę teoretyczną i doświadczenie. Albo nawet masz za sobą podyplomowe studia pedagogiczne, czyli wiesz jeszcze więcej, a codzienna praktyka pozwala ci wierzyć, że nie ma dla ciebie problemu nie do rozwiązania? Wszystkie rozumy pozjadane, więcej nic potrzeba? Nic bardziej mylnego. – Wszystko się zmienia, zmieniają się dzieci, zmieniają się rodzice – mówi Bożena Kawczyńska, dyrektor przedszkola niepublicznego „Miś” w Szczecinku. – Udział we wszelkiego rodzaju kursach, szkoleniach, warsztatach jest więc konieczny, bo chodzi o stałe podnoszenie kwalifikacji wychowawców. Wiedza to podstawa. Wybieram najciekawsze szkolenia, kierując się przy tym renomą ich organizatorów i wykładowców. Czy są to studia podyplomowe, czy kursy – muszą przynosić określoną wiedzę.

BOGATA OFERTA

A wybór jest bogaty. Łatwo znaleźć w Internecie multum interesujących propozycji. Weźmy przykład pierwszy z brzegu – „Jak oswajać uczniów z niepełnosprawnością rówieśników”, „Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci”, „Wprowadzenie do glottodydaktyki”… Albo: „Jak sobie radzić z niepożądanymi zachowaniami u małych dzieci” (program szkolenia obejmuje: „1. Kara i nagroda w wychowaniu oraz wskazówki do rozmów z rodzicami; 2. Jak radzić sobie z marudzeniem, negacją i buntem, histerią i złością, a także brakiem uprzejmości u małych dzieci; 3. O wychowaniu bezstresowym, czyli zasadach pomagających w postępowaniu z rozpuszczonymi dziećmi; 4. Jak postępować z dziećmi niestabilnymi emocjonalnie: nadpobudliwymi i agresywnymi; 5. Wykaz obowiązków domowych, czyli o tym, jak wychować odpowiedzialne dziecko”.
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Lublinie organizuje szkolenia stacjonarne, gdy zbierze się odpowiednia grupa uczestników. Tok szkoleń jest ustalany wspólnie z grupą – w zależności od potrzeb i możliwości słuchaczy. Średnio zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu. Jeszcze więcej szkoleń lubelski ośrodek proponuje w formie e- -learningu. Tematy? Np. „Zabawy grupowe przeciwdziałające agresji u dzieci. Warsztat dla nauczycieli i pedagogów” (koszt – 49 zł), „Edukacja przyrodnicza i ekologiczna w przedszkolu i klasach I-III poprzez zabawy plastyczne” (59 zł), „Co każdy nauczyciel i wychowawca powinien wiedzieć o inteligencji emocjonalnej, aby lepiej kierować rozwojem dzieci” (49 zł), „Zabawy stymulujące rozwój dziecka nadpobudliwego psychoruchowo. Cz. I: zabawy relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe, zabawy plastyczne i manualne, zabawy integracyjne” (49 zł), Cz. II: zabawy kształtujące uwagę i pamięć oraz kompetencje emocjonalne, zabawy ruchowe, opowiadania relaksacyjne” (49 zł)… Indywidualne szkolenia on line trwają od 7 do 30 dni. A oto wybrane tematy, jakie proponował w tym roku Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „Lupa” w Gdańsku (zajęcia trwały od 4 do 7 godzin): „A to ci teatr – jak bawić się z przedszkolakiem w teatr” (100 zł), „Jak pracować z dziećmi metodą badawczą – inspiracje do przygotowywania zajęć przedszkolnych z zakresu edukacji przyrodniczej”, „Edukacja emocjonalna w przedszkolu z wykorzystaniem ćwiczeń twórczych” (100 zł).

DOBRZE WYBIERAJ

Cena szkoleń oczywiście – jak zawsze – ma znaczenie, ale warto pamiętać o przestrodze, jaką podzieliła się z nami Bożena Kawczyńska z działającego już od 13 lat przedszkola „Miś” w Szczecinku: „Szkolenia nie zawsze spełniają oczekiwania, a zwłaszcza dotyczy to tzw. grantów – szkolenia, za które sami uczestnicy nie płacą, często nie są dobre, można by lepiej wykorzystać przeznaczone na to pieniądze”.
Nie ma co ukrywać, że pieniądze – jak zawsze – też muszą się liczyć. Szefowa przedszkola „Szkrab” w Tarnowie mówi, że byłoby łatwiej, gdyby dostała dofinansowanie kursów dla nauczycieli, np. z Unii. Bez tego szuka się innych sposobów wzbogacania wiedzy. To np. organizowane od czasu do czasu warsztaty, będące forum wymiany doświadczeń między wychowawcami przedszkolnymi. Czasem udaje się je przygotować bez żadnych kosztów. Nauczyciele z krakowskiego przedszkola „Pod Gwiazdkami” sami wybierają interesujące ich kursy. Każdy co roku zalicza kilka takich jednodniowych szkoleń on-line. – To już taki zawód, że ustawicznie trzeba się kształcić, że wciąż trzeba się rozwijać, uzupełniać wiedzę. I nie chodzi tylko o przygotowanie do powszechnego nauczania angielskiego w przedszkolach – mówi Katarzyna Płachecka, asystentka szefowej przedszkola „Pod Gwiazdkami”. – Wybierając kurs, warto się kierować opiniami na jego temat, jeśli jest dobry, ludzie to zauważą, jeśli nie jest dobry – tym bardziej. Trzeba też pamiętać, że to nie najniższa cena powinna przesądzać o wyborze, te najtańsze oferty czasem okazują się zmarnowaniem czasu i wyrzuceniem pieniędzy.
Krótko mówiąc – pamiętajmy, że trzeba iść do przodu. Że bez rozwoju nie tylko stoi się w miejscu, ale wręcz się cofa, bo nie nadąża za innymi. Trzeba tylko dobrze wybrać odpowiedni kurs i stosownie wykorzystać zdobytą wiedzę.

WAŻNE:
„Szkolenia nie zawsze spełniają oczekiwania, a zwłaszcza dotyczy to tzw. grantów – szkolenia, za które sami uczestnicy nie płacą, często nie są dobre, można by lepiej wykorzystać przeznaczone na to pieniądze”.
Nauczycielu, ucz się, ucz!
Oceń artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code