Jak wybrać zabawkę do żłobka i przedszkola

0

W żłobku i przedszkolu musi być dużo zabawek. To przecież poprzez zabawę nasi podopieczni rozwijają się i zdobywają nowe umiejętnosci. Jak wybrać najbardziej wartościowe zabawki dla malców?

Choć zabawa półorocznego dziecka różni się od zabawy trzylatka, to jednak i jedna, i druga ma dla nich takie samo niezwykle istotne znaczenie. Zabawa to nie tylko sposób na nudę. Podczas każdej zabawy dzieci, bez względu na wiek, uczą się nowych rzeczy, poznają i doświadczają. Zabawa stymuluje mózg dziecka i jego zmysły, ale również mięśnie. Obserwowanie kręcącej się karuzelki nad łóżeczkiem czy ssanie grzechotki to dla malucha sposób na odkrywanie świata. Zwykłe manipulowanie grzechotką to trening dłoni i mięśni rąk. Dla starszaka wymyślanie przygód trzymanego w dłoniach ludzika czy zabawa w sklep – to sposób na rozwój wyobraźni, przystosowanie się do życia w społeczności, odreagowywanie na zdarzenia, które miały miejsce w jego życiu. Dlatego każda zabawa jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dzieci. Aby pomóc maluchom w tym procesie, warto wybrać dla nich zabawki, które będą ten rozwój stymulować.

Jak wybrać zabawkę do żłobka i przedszkola fot. Fotolia.com
fot. Fotolia.com

Odpowiednio dobrana do wieku malucha zabawka może przyspieszyć jego rozwój psychofizyczny i wpłynąć na kreatywność. To ważne, bo na każdym etapie rozwoju dziecko uczy się innych rzeczy, ma inne umiejętności i potrzeby. Jaka zabawka będzie odpowiednia dla roczniaka, a jaka dla trzylatka?

4.-9. MIESIĄC

Maluch w tym okresie uczy się chwytać dłońmi przedmioty. Jego rączki są już na tyle sprawne, że dziecko potrafi mocno trzymać w nich zabawkę i nią manipulować na wszystkie strony.

Ważne, by dawać dziecku do zabawy przedmioty o różnych fakturach i kolorach, by dotykając ich, ćwiczył zmysły i je stymulował. W tym wieku doskonałe są też różnego rodzaju pojemniki, do których smyk może wkładać mniejsze lub większe zabawki. Przydatne są również sortery, w których do określonego kształtu otworu dziecko musi dopasować klocek. W wieku kilku miesięcy dzieci potrafią już przewidywać następstwo zdarzeń, dlatego wiedzą, że gdy naciśnie się przycisk w zabawce, ona wyda dźwięk. Warto więc zaopatrzyć naszą placówkę w grające pianinka, książeczki z przyciskami czy innego rodzaju zabawki interaktywne. Mały odkrywca uwielbia też rzucać i turlać przedmioty, warto więc zainwestować w piłki do turlania i drewniane klocki.

9.-12. MIESIĄC

Dziecko w tym wieku zaczyna już czworakować i uczyć się chodzenia. Interesuje się wszystkim, co się rusza, wydaje dźwięki, dlatego wybór zabawek jest szeroki. Konieczne w placówce są pchacze i jeździki, które ułatwiają naukę chodzenia. Dzieci lubią też zabawę dużymi klockami, zaczynają kochać figurki zwierzątek, ludziki, które mogą wkładać do autek lub ustawiać w domku. Dla chłopców doskonałą zabawą będą duże samochody bez drobnych szczegółów, do których można wrzucić klocki, dla dziewczynek – pierwsze lalki. Choć zabawa w naśladowanie dorosłych jeszcze przed nimi, to jednak lalki czy auta są pierwszymi zabawkami wprowadzającymi ich w zabawy tematyczne, które opanują do perfekcji w poźniejszym wieku.

1.-3. ROK

Maluchy w tym wieku mają coraz większe możliwości intelektualne. To pora na pierwsze puzzle, oczywiście na początku te duże, 4-6-elementowe, ale stopniowo możemy zwiększać trudność i podsuwać dzieciom bardziej skomplikowane układanki. Niezbędne są też kredki, farby do malowania dłońmi oraz materiały typu ciastolina, plastelina czy piasek kinetyczny, które doskonale ćwiczą małe rączki. Malowanie, lepienie, wycinanie to dobry trening do przyszłej nauki pisania. W trzecim roku życia dziecko powoli wchodzi w świat relacji i emocji – chętnie naśladuje dorosłych, ich zachowania, czynności. Jest też dobrym obserwatorem świata zwierząt: naśladuje pieski, kotki, wie, jakie dźwięki wydają. To etap zabaw tematycznych, dlatego w przedszkolu muszą znaleźć się lalki, wózki, maskotki, plastikowe garnki, samochody, plastikowe narzędzia do majsterkowania oraz sprzęt sportowy. Nie można zapomnieć też o klockach, coraz mniejszych i coraz trudniejszych do układania, które doskonale rozwijają kreatywność malca i pomagają w treningu manualnym.

Wymieniając zabawki dla dzieci nie możemy zapomnieć o książkach, które dostępne są w wersjach dla każdej grupy wiekowej. Dla najmłodszych dzieci najlepsze są książeczki bardzo kolorowe, o różnych fakturach, wykonane z plastiku i gąbki, a więc nadające się do nawet do wkładania do buzi, a także interaktywne – z guziczkami, grającymi elementami itd. Starsze dzieci mogą już oglądać książeczki z dużymi obrazkami, poznając nazwy narysowanych tam przedmiotów, ucząc się je wypowiadać, pokazując ich odpowiedniki w pokoju. Trzy-, czterolatki zakochają się w bajkach i historiach, zwłaszcza, jeśli będą bogato ilustrowane.

Jak wybrać zabawkę do żłobka i przedszkola
1 (20%) Głosy: 1

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code