Eksperymenty dla dzieci: po co, kiedy, jak

2

Marzeniem moim jest, by eksperyment stał się w przedszkolu regularnym, wyczekanym elementem wspólnie spędzanego czasu. Sposobem na atrakcyjne zajęcia i zabawę. Zarówno dla dzieci, jak i dla nauczycieli.

Eksperymenty dla dzieci: po co, kiedy, jak. Fot. EduAkcja
Fot. EduAkcja

Po co?

Zabawy badawcze pomagają dzieciom zrozumieć otaczający świat. Odpowiednio realizowane – wspierają ich poczucie sprawczości, myślenie przyczynowo-skutkowe i umiejętność przestrzegania zasad. W trakcie prowadzenia takich warsztatów za każdym razem zauważam, że dzieci z czasem coraz bardziej skupiają się na badawczej aktywności i dokonują coraz liczniejszych obserwacji. Chętniej i samodzielnie dodają substancje, obserwują zmieniające się kolory, skupiają się na eksperymencie – i zadają pytania.

Kiedy?

Eksperyment w pracy przedszkola to potężne narzędzie do realizacji programu edukacyjnego, sposób na wzbogacenie organizowanych wydarzeń dla dzieci i współpracę z rodzicami. Świetnie sprawdzi się w pracy projektowej. Może służyć do wyjaśnienia zmian pór roku, pogody, do wytłumaczenia, jak powstają różne substancje, na czym polega praca naukowca. Umiejętnie zastosowany wesprze dzieci w oswajaniu emocji, nauczy wzajemnej pomocy, pracy w zespole.

Justyna Karpińska – magister biotechnologii, która od dziecka chciała… uczyć! Założycielka Nauka Jest Fajna! – mobilnego laboratorium dla dzieci oraz kanału YouTube Nauka Jest Fajna! Autorka scenariuszy warsztatów przyrodniczo-badawczych dla dzieci i pierwszych w Polsce szkoleń online dla nauczycieli wychowania przedszkolnego (w ramach programu EduAkcja). W jej warsztatach wzięło udział już kilka tysięcy dzieci.
Justyna Karpińska – magister biotechnologii, która od dziecka chciała… uczyć! Założycielka Nauka Jest Fajna! – mobilnego laboratorium dla dzieci oraz kanału YouTube Nauka Jest Fajna! Autorka scenariuszy warsztatów przyrodniczo-badawczych dla dzieci i pierwszych w Polsce szkoleń online dla nauczycieli wychowania przedszkolnego (w ramach programu EduAkcja). W jej warsztatach wzięło udział już kilka tysięcy dzieci.

Efekty pracy można zaprezentować podczas pikniku rodzinnego – w postaci stoiska z dwoma lub trzema znanymi już eksperymentami, które dzieci wykonają wespół z rodzicami. Dziecko wcieli się wtedy w rolę eksperta, a nauczyciele będą mieli świetną okazję do przybliżenia rodzicom swoich pomysłów, osiągnięć i nawiązania relacji. Wiele eksperymentów, głównie tych z fizyki, doskonale sprawdza się jako dziecięcy upominek. Stworzone do zabawy badawczej konstrukcje można podarować na Dzień Mamy, Dzień Taty, z okazji urodzin. Ucieszą oko, a może też zainspirują do wspólnego eksperymentowania poza przedszkolem.

Jak?

Eksperyment w przedszkolu może się kojarzyć ze skomplikowanym sprzętem, trudno dostępnymi odczynnikami, głośnymi wybuchami. Z pokazem, podczas którego dzieci są jedynie obserwatorami. Wiemy jednak, że nic nie przynosi takiej frajdy jak samodzielne doświadczanie. Eksperymenty oglądane robią wrażenie, lecz wykonywane samodzielnie – pomagają dostrzec, wyobrazić sobie, zrozumieć więcej. I na długo pozostają w pamięci.

Wbrew pozorom warsztaty z eksperymentami można zorganizować łatwo, szybko i małym kosztem. A co najważniejsze – bezpiecznie. Do przeprowadzenia wielu z nich wystarczą przedmioty i substancje, które otaczają nas na co dzień. Świetnie sprawdzają się: kolorowa krepa, kartki, brokat, słomki, kubeczki, miski, mydło, woda, mleko.

Eksperyment w prezencie

Dobrze zorganizowane warsztaty z eksperymentami są bezpieczne i atrakcyjne, a ich przygotowanie pochłania niedużo środków i czasu. Warto eksperymentować – i z programem, i z formą! Aby Państwa do tego zachęcić, przygotowaliśmy bezpłatny odcinek wideo, który pozwala zobaczyć, jak można przeprowadzić wraz z dziećmi eksperyment. Link do pobrania odcinka znajduje się pod artykułem. Udanego eksperymentowania i wspaniałych doświadczeń!

Justyna Karpińska
ekspertka EduAkcji

Obejrzyj bezpłatny odcinek szkolenia i eksperymentuj w swoim przedszkolu!
Wejdź na: www.edu-akcja.edu.pl/kolorowa-piana

Szkolenia online EduAkcji to same korzyści:

  • dowolne miejsce i czas nauki – bez konieczności zwalniania się z pracy
  • stałe podnoszenie kompetencji w atrakcyjny sposób
  • możliwość dopisywania dodatkowych uczestników/czek szkoleń bez żadnych opłat
  • praktyczna wiedza przedstawiona formie video: wykładów metodycznych oraz pokazowych zajęć z dziećmi.

Tematy szkoleń

Dorota Pąk
Zmysły a odbiór świata. Integracja Sensoryczna przedszkolaka
Czas szkolenia: 4 godziny dydaktyczne
Premiera: październik 2019

Justyna Karpińska
Przestrzeń odkrywcy w przedszkolu – doświadczenia i eksperymenty jako narzędzia uwalniające naturalną ciekawość dzieci.
Czas szkolenia: 5 godzin dydaktycznych
Szkolenie dostępne

dr Monika Just
O znaczeniu wyobraźni twórczej w rozwoju dzieci
Czas szkolenia: 6,5 godziny dydaktycznej
Szkolenie dostępne

dr Marek Kaczmarzyk
Mali właściciele wielkich mózgów. O neurobiologii wczesnego dzieciństwa
Czas szkolenia: 2,5 godziny dydaktycznej
Premiera: sierpień 2019

Maria Maruszczyk
Drama jako metoda skutecznego wspomagania rozwoju dzieci w przedszkolu
Czas szkolenia: 6,5 godziny dydaktycznej
Szkolenie dostępne

Justyna Cholewińska
„Zamień pytanie w działanie” – Metoda Projektu z Siatką Przyrostu Kompetencji
Czas szkolenia: 4 godziny dydaktyczne
Premiera: listopad 2019

dr Izabela Lebuda
Budowanie koalicji na rzecz rozwoju dzieci – współpraca i komunikacja z rodzicami
Czas szkolenia: 2 godziny dydaktyczne
Szkolenie dostępne

Karolina Pol
Metoda globalnego czytania Glenna Domana w edukacji przedszkolnej
Czas szkolenia: 4 godziny dydaktyczne
Premiera: październik 2019

Justyna Karpińska
Eksperymenty na każdą okazję, czyli sprawdzone sposoby i pomysły na wzbogacenie przedszkolnych wydarzeń
Czas szkolenia: 4 godziny dydaktyczne
Premiera: wrzesień 2019

Kontakt

Miron Szmytkiewicz
opiekun uczestniczek i uczestników programu EduAkcja
m.szmytkiewicz@edu-akcja.edu.pl
572 233 183
www.edu-akcja.edu.pl

Eksperymenty dla dzieci: po co, kiedy, jak
5 (100%) Głosy: 6

2 KOMENTARZE

  1. Pamiętam z dzieciństwa jak ciekawymi były zajęcia gdzie przeprowadzaliśmy jakieś eksperymenty.Mam nadzieję,że wszystkie przedszkola wprowadzą chętnie do swych programów wychowawczych naukę popieraną eksperymentami.Według mnie warto edukować dzieci poprzez eksperymenty.

  2. Świetny pomysł. Takie eksperymenty bardzo się dzieciom podobają i rozbudzają ich ciekawość. Na pewno dziecko więcej zapamięta z takiego eksperymentu niż gdyby pani w przedszkolu opowiedziała o danym zjawisku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*

code